895 De La Gauchetière (Gare Centrale) - 2*? étages (200m)


Rendu de l’ancien projet de 2019

Projet de 2 tours jumelles de 200 mètres comptant un hôtel de 68 chambre et 1280 logements.

Informations

Nom: 895 de la Gauchetière
Emplacement: 895 de la Gauchetière, Gare Centrale
Hauteur: 2 tours de 200 mètres
Architecte:
Promoteur: Cominar
Dates importantes:

  • 2024-05-09 : Avis favorable du CCU (dossier 3003361356)

Début et fin de la construction:
Autres informations:

  • 2 500 m² commerciaux;
  • 68 logements hôtel;
  • 1280 logements, dont 68 logements familiaux;
  • 369 unités de stationnement;
  • 491 emplacements pour vélos.

Sources des informations:

Autres images


Ancien projet (2019)

Projet de Cominar de 1800 unités
Source: https://www.journaldemontreal.com/2019/10/04/10000-residences-pres-de-sites-commerciaux


Discussion générale sur l’ensemble ferroviaire et immobilier de la Gare Centrale de Montreal, et d’éventuel projets de modernisation ou d’agrandissement

Gare Centrale de Montréal

Discussion générale sur la station Gare Centrale du REM

Station Gare Centrale (REM)

11 Likes

I talked with the president of Gare Centrale, and he said that this building is still being planned, and a master plan is currently being created. The signs at the station are awful because they’re all temporary, with this building, the entire eating hall of the station will be renovated with it. The only information for when, is “we’re working on it.”

31 Likes

image

7 Likes

https://www.merx.com/private/solicitations/2541602963/abstract

Description

The project presented is an integral part of the redevelopment and redesign of the master plan for the spaces occupied by VIA Rail at Montreal’s Central Station. The station is located at 895, rue de la Gauchetière Ouest. It is a heritage building adjacent to the Fairmont The Queen Elizabeth Hotel. The renovation project consists mainly of demolition and construction of partitions, floor finishes, suspended ceilings and walls.

1 Like

My understanding is that this is simply for the central station’s main concourse and adjacent food court. Maybe we need to have a separate thread if this project takes off.

3 Likes

Yeah from what the president of Gare Centrale said, there’s the renovations being done in the halls, and to go with that, a new building where there’s currently the parking lot. Because they’re separate, they’re making the master plan to connect them so there’s consistent signage and aesthetics overall

5 Likes

J’aimerais une place publique devant le bâtiment de la gare centrale - afin de la mettre un peu en valeur - avec un accès via une grande ouverture sous les nouveaux édifices/tours… un peu comme pour le projet de 1 Square Phillips et leur futur accès à leur cours intérieur.

J’aurais personnellement préféré un grande place publique pour remplacer le stationnement, mais bon…

4 Likes

Ce qui serait idéal, c’est que le nouvel édifice comprenne un stationnement souterrain qui serait le nouveau stationnement de la Gare Centrale. On pourrait ainsi récupérer un grand espace et aménager une entrée plus prestigieuse que ce qu’on a présentement.

2 Likes

C’est impossible à cause de la configuration du site, les bâtiments et la gare recouvrent les tracks, d’où un stationnement étagé

6 Likes

New avatar, who dis?

2 Likes

J’ai l’impression que l’arrivée du REM va faire bouger les choses très rapidement à la Gare Centrale (qui a grand besoin d’amour). Pas construire d’habitations au dessus, par exemple, serait du gaspillage selon moi

5 Likes

https://www.merx.com/viarail/solicitations/P00110-Montreal-Central-Station-Level-53-CSE-Space-Optimization/0000251298?origin=0

In case the website is taken down, here is everything:

Reference Number: 0000251298
Issuing Organization: VIA Rail Canada Inc.
Project Type: ITT - Invitation to Tender (Formal)
Project Number: 202305010
Title: P00110 – Montreal Central Station - Level 53 - CSE Space Optimization
Source ID: PP.CO.QC.583475.C106262

Details
Location: Canada, Quebec, Montréal
Job Location: Gare Centrale, Montréal

Description:
The project presented is an integral part of the redevelopment and redesign of the master plan for the spaces occupied by VIA Rail at Montreal’s Central Station. The station is located at 895, rue de la Gauchetière Ouest. It is a heritage building adjacent to the Fairmont The Queen Elizabeth Hotel. The renovation project consists mainly of demolition and construction of partitions, floor finishes, suspended ceilings and walls.

In order to submit a Tender, the Tenderer must comply with the following mandatory criteria:
Tenderer has the following minimal insurance coverage:
Commercial General Liability Insurance of $10,000,000
Standard Owners Form Automobile Liability Insurance of $5,000,000
All Risks insurance policy of $10,000,000
Bid Bond issued in favour of VIA dated and signed by an authorized representative of the Surety. Provide a letter signed by an authorized representative of a recognized financial institution, stating that if the Tenderer is awarded the Contract, they will issue the required Performance and Labour & Material Bonds in favour of VIA dated and signed by an authorized representative of the Surety following contract award.
Bid Bond (10%)
Performance Bond (50%) and Material/Labour Bond (50%)

The work must be substantially completed by December 31st, 2023.

General Contractor must have a minimum of 10 years’ experience.
Subcontractors must have a minimum of 5 years’ experience in their related expertise of work.
Tenderer confirms his Tender complies with all requirements, specifications and commits to respect them during the entire project duration.
Tenderer commits to respect VIA’s Contractor Safety Guidelines
Tenderer must have attended the Mandatory Site Visit

5 Likes

2. Les travaux doivent être substantiellement terminés avant le 31 décembre 2023.”

Huh??

Le CN envisage de déménager son siège social. Ce serait peut-être une occasion pour Cominar de redévelopper ce secteur.

Quelle vocation pour l’immeuble du CN ?

Cominar travaille sur un projet de densification de sa propriété de la gare Centrale depuis des années. Une des idées était de construire une tour résidentielle au-dessus de la salle des pas perdus, voisine d’une galerie marchande qui s’étend sur près de 8400 mètres carrés.

Selon l’avis d’un expert qui ne veut pas être identifié pour ne pas nuire à ses affaires, l’immeuble de bureaux de 58 200 mètres carrés, une fois déserté par le CN, deviendrait un candidat logique à une conversion pour un usage résidentiel.

1 Like

"conversion":roll_eyes:

1 Like

Rien là-dedans n’empêche de planifier au-delà de l’espace libéré par le CN. C’est juste une opportunité de réévaluer et lancer des projets pour la propriété.

1 Like

L’immeuble du CN pourrait bien marcher comme un hôtel. L’immeuble est du même gabarit que le Reine Elizabeth.

1 Like

Le projet se précise et a été présenté à la ville. Deux tours jumelles de 200 mètres, avec un réaménagement de l’accès à la gare et un espace vert.

36 Likes

C’est un site névralgique, privilégié, au cœur de Montréal.
Ces tours seraient visibles de partout!

Mon souhait est qu’on ait enfin droit à une architecture de qualité, une architecture sensible et soignée, montréalaise et pérenne.

La pire chose serait que ce soit une fois de plus deux boîtes de verre génériques et insignifiantes.

Notre Skyline a beaucoup perdu en intérêt ces dernières années, on ne peut pas s’en permettre deux de plus.

27 Likes

This is fantastic news! Although I hope it also includes a refurbishment of the station, it needs quite a bit of love.

11 Likes