Tunnels Ville-Marie et Viger

Would it make sense that they expand the tunnel portion, to begin just before avenue Atwater? That way there wouldn’t be a massive elevated highway behind people’s homes

La metropolitaine aussi aurait avantage à ce developper de la sorte.

2 « J'aime »

If it got shops under it, plus sound barriers above (that curve inwards slightly), plus making the service roads on the side only 1/2 lanes wide, it would make it actually pleasant!

1 « J'aime »

Le pont du boulevard St-Laurent

9 « J'aime »

Is there anywhere about this project like from MTQ or anything? I noticed this construction and it’s been a few years, I’m just wondering the design when they cover, like will they remove parking to reduce the size, add raised planters to have trees?

Imagine si le Palais des Congrès doit être agrandi vers l’Est, ils auront reconstruit ce pont pour rien car il faudra le détruire. Et là là…

Je ne vois pas pourquoi ont démolis St-Laurent, si le Palais s’étend ça va être de St-Urbain jusqu’à St-Laurent. De plus, on ne couperait jamais la Main d’un segment, juste pour l’extensions d’un bâtiment.

7 « J'aime »

Courriel du MTMD

Le ministère des Transports et de la Mobilité durable informe les usagers de la route de la fermeture de deux voies sur trois de l’avenue Viger entre les rues De Bullion et Clark à compter du lundi 10 juin jusqu’en août 2024. Cette fermeture est nécessaire pour la réparation du pont d’étagement du boulevard Saint-Laurent, dans le cadre du projet de réfection majeure des tunnels Ville-Marie et Viger.

Entrave et gestion de la circulation

  • Fermeture de deux voies sur trois de l’avenue Viger entre les rues De Bullion et Clark du lundi 10 juin, à 0 h 01, jusqu’en août 2024.
  • Détour à privilégier pour les camions désirant tourner sur le boulevard Saint-Laurent à partir de l’avenue Viger : continuer jusqu’au boulevard Robert-Bourrassa, puis rejoindre le boulevard René-Lévesque Ouest.
  • Le chemin de détour sera balisé par une signalisation temporaire.
  • La piste cyclable demeurera ouverte pendant les opérations. Le trottoir, quant à lui, sera fermé aux piétons. Un détour balisé sera mis en place.

Les travaux pourraient être reportés en raison de conditions météorologiques défavorables ou de contraintes opérationnelles. Ainsi, avant de prendre la route, il est recommandé de consulter Québec 511, un outil pratique pour planifier adéquatement ses déplacements.

1 « J'aime »

Viaduc St-Laurent

5 « J'aime »

I mean, there is also a few access ramps in the area that have different elevations relative to each other. There is also two tunnels under the highway that connect Shaugnessy with Griffintown.

The highway is already built along a natural barrier. Spending billions on a tunnel for such a short distance seems like a waste of money to me.

It’s funny you say it’s a natural barrier, as yes there is a hill, but the highway was made elevated there to separated Little Burgundy, a majority Black neighbourhood, from the rest of Montreal. The area’s population went from 14,710 in 1966 to just 7,000 in 1973, because they expropriated and bulldozed Black owned businesses, schools, and churches for the construction of this highway, as the area was classified as a “slum” despite people living in it. This shouldn’t be forgotten about, I don’t think reconnecting the neighbourhoods would be a “waste of money” as you say

8 « J'aime »

Honestly, historical injustices aside, there are lower income areas of Montreal today which deserve this infrastructure money more, if we’re looking to “reconnect neighborhoods”. Specifically Montreal-Nord and the entire north east, which can be very grey and crossed by major boulevards, highways and industry. Little burgundy gets way way more attention especially amonst the anglo institutions in the city due to its history, but compared to other areas today it is way lower on the priority list. Especially if we’re looking to help marginalized communities.

2 « J'aime »

That’s a great point, there are many other places that also should be connected better. I agree with all your points

1 « J'aime »

Would you have any suggestions on what to read to learn more about this?

1 « J'aime »
2 « J'aime »

Thank you!

Le viaduc du boulevard St-Laurent progresse


11 « J'aime »

Viaduc neuf mais vieux lampadaires déglingués

3 « J'aime »