Transport en commun - État du service

c’était combien pour le métro?

I’ll be sharing now each time the metro goes down here, just to prove there’s more articles on REM outages than metro :slight_smile:

To begin, last night the Ligne 1 - Verte went down for about an hour last night in the evening

5 « J'aime »

J’ai l’impression que le REM tombe en panne souvent aux heures de pointe. C’est beaucoup plus invasif, si cette impression s’avère fondée.

De grosses pannes du métro en pleine heure de pointe, ça fait aussi les manchettes.

Tout dépend de l’impact et de la frustration vécue par les évènements.

6 « J'aime »

That’s a fair point. In addition like we shared here before there’s local (or even express) buses usually that can be used as an alternative.

Also for the REM disruption, I don’t think they’ve fully fixed the switch with issues yet. They’re only using one track at Gare Centrale even during peak hours so this is maybe the issue. I just wish they’d communicate “Due to a switch problem” instead of technical problem because it doesn’t describe anything. In NYC, they’re clear, signal problems, switch problem, congestion, etc

8 « J'aime »

NYC is incredibly specific about their outages. I wish we copied them in that regard. They’ll literally post stuff like “We’re actively fixing a broken train brake between station x and station y caused by (whatever)”

6 « J'aime »

Dernière panne majeure le 18 mars en pointe du matin donc fait 2 semaines.

1 « J'aime »

No communication in the stations this morning.

And their SMS said the service should resume at 9:10a… received at 9:14a.

They’re not a serious operator at this point. They’re not even doing the strict minimum in customer communications. Timely and easily accessible.

Edit: I’ll note this is at Brossard station.

4 « J'aime »

well it was working between Brossard and Panama… :woman_shrugging:t2:

It wasn’t. You didn’t have platform access at 9:10 when I went through there.

Also, they just announced a service resumption at 9:30a. It’s 10:00a.

3 « J'aime »

(10:42) Service reprend en cours graduellement

C’est un objet sur les voies [REM.info]

Update 10:33 AM
Interruption – An object on the track is causing a service disruption on the network in both directions.
Service resumption time is undetermined.
Shuttle buses are available.

at this point, the REM should really ask advice from the STM’s communications team…

2 heures pour enlever un objet sur les voies? :flushed:

8 « J'aime »

Agreed, but the precepts of “good communications” are probably in place (even at the hands of “juniors”). I’ve seen this time and again in my work. The problem ostensibly lies in the “chain of command” where too many apparatchiks need to sign off on something. An otherwise agile communications department can act much more quickly when it is unfettered. (“L’entonnoir” est trop achalandé.)

1 « J'aime »

Pourquoi il n’y a pas un genre de grue pour les objets sur les voies ? Il faut vraiment envoyer du monde pendant deux heures sur un si petit réseau?

La grue devrait être sur rail, ça pose le problème que si l’objectif bloque entre le garage et l’objet, on est pas avancé, de plus faut vérifier qu’il n’y a pas eu de dommage

Je parlais plus d’une grosse grue comme celle qui enlève les voitures accidentées de F1 à partir de l’extérieur. La vérification je suis d’accord mais par un zoom de caméras ça pourrait être envisagé.

C’était un problème technique suivit d’un problème sur la voie. je specule mais on dirait que l’equipe de reparation a oublier quelques outils sur les rails

Savez-vous si le REM a un drone permanent en service pour le réseau ou si ça sert juste aux chantiers ?

Je pense que la différence entre les interruptions de métro et le REM c’est qu’au moins avec le Métro, il y a un dédoublement de service avec les bus, si ce n’est pas un triplement ou un quadruplement à certains endroits.

Aussi, je ne sais pas ce que vous en pensez, mais pour avoir eu des grosses interruptions de métro, les boss dans les bureaux du centre-ville et les profs des cégeps et unis sont plus cléments avec le monde en retard parce que c’est universel le métro. Je ne suis pas certain qu’il y a une clémence similaire pour les pannes de REM

1 « J'aime »

By the way, did anyone get the service resumption SMS messages? It seems they didn’t send one out…

Le REM est assez universel merci pour l’axe du pont Samuel-de-Champlain.

La ligne jaune si elle plante cause autant de problèmes, mais ça n’arrive quasiment jamais.

2 « J'aime »