Au terminus Dorval il y a quelques instants.
Anyone knows what happened to the Nova LFSe buses for route 36?
They don’t seem to have been deployed since February.
Wow notre histoire nous cache des choses parfois!
Connaissiez-vous le Ginkelvan?? Fascinant quand même…
Belle trouvaille. Un concept innovant dans une société qui n’était cependant pas encore prête pour le recevoir.
Il ressemble beaucoup à l’Orion II, un autre bus « compact » qui avait une longueur de 6,68m. La ville d’Ottawa en a plusieurs.
Je ne sais pas si ceci avait déjà été noté sur le forum, mais les autobus électriques New Flyer (ou du moins celui-ci) ont un diviseur qui est « ouvert » par défaut. Le chauffeur le « ferme » (vers lui) lorsque quelqu’un embarque. Lorsqu’il est ouvert, le diviseur a l’effet de créer une ligne jaune physique.
Je ne me souviens pas d’avoir vu cette configuration-là quand j’avais pris un New Flyer.
Peut-être que le mécanisme était brisé. J’ai vu ce mécanisme en action plusieurs fois.
Pour tous ceux·celles qui veulent attraper un autobus électrique:
https://fleetsighter.ca/fleet/stm/2020?sort=vehicle-number-descending
Les autobus 40-9XX sont les New Flyer XE40 électriques.
Ça n’avait pas l’air brisé. Il y avait un aimant sur la barre et rien du tout près du chauffeur. De plus, on voit qu’il y a une ligne jaune collée sur le diviseur. J’ai l’impression que c’est intentionnel.
On peut aussi utiliser ce siteweb pour suivre les New Flyers - Vehicle Locations - Montreal STM - 40901-40930 - TransSee
Alors il y en a un actuellement sur la 160 Barclay.
Probablement une réparation STM maison. Il faut se rappeler qu’il n’y a qu’une trentaine de bus NewFlyer dans la flotte.
Montreal’s transit agency (STM) could save up to $3,500 a day by using electric buses, even during the city’s cold winters, according to new research from Concordia University.
The study found that while Montreal’s battery-electric buses consume more energy in winter, they remain far more economical than diesel models, with operating costs 40 to 60 per cent lower.
“Basically, we know that the diesel consumption — the price of the diesel — is usually higher, compared to the electric consumption,” said Xuelin Tian, the study’s lead author. “And when we are talking about this, especially in Quebec, the price of electricity is usually lower.”
Researchers analyzed more than 66,000 data points from STM’s electric buses and found that energy use peaked in winter at 1.7 kilowatt hours per kilometre, about 26 per cent higher than in summer.
Despite those challenges, the study concludes that electric buses are still the cheaper, cleaner option.
The STM plans to electrify its entire network by 2040, adding around 140 electric buses each year.
Lien vers l’étude en question
Concordia study shows temperature swings are a major factor for transit agencies looking to transition away from fossil fuels
The Société de transport de Montréal (STM), the city’s urban transit authority, plans to make its network completely electric by 2040 by adding 140 electric buses to its fleet annually to meet this target. It’s an ambitious goal, made more challenging by the extreme swings in the city’s weather every year.
The city’s cold winters make serious demands on battery electric buses (BEBs). Keeping temperatures comfortable for passengers, accounting for stop-and-go city traffic and managing icy roads are important factors the agency must consider when forecasting its energy consumption as it transitions away from gas-powered vehicles.
A new Concordia-led study provides empirical evidence on how cold weather affects BEB performance while offering data-driven insights into how Montreal and other cities can keep the buses running efficiently year-round.
The research, published in Transportation Research Part D, is based on more than 66,000 data points supplied by the STM from 40 electric buses operating across 56 routes in Montreal. The real-world operational data allowed the team to assess how factors like temperature, traffic and driving patterns influence energy use, regenerative braking and operating costs.
→ Assessment of energy efficiency of battery electric buses in cold regions
Ont-ils pris en compte que les batteries de chaque bus doivent être remplacées à mi-vie (environ 8 ans), et que ça coûte la moitié du prix d’achat du bus?
…et que ça prend plus grosse flotte de bus offrir le même service parce qu’un bus électrique ne peut pas rouler toute la journée dans recharge?
La question que je me pose, vu l’amélioration des technologies et les progrès dans les nouvelles batteries, les coûts de ces dernières dans 8 ans n’auront-ils pas baissé suffisamment pour justifier les avancées de l’article de Concordia University?