Sécurisation des rues et des intersections

Reportage de CBC News sur la rue-école dans Ville-Marie

How a Montreal pilot project is making local traffic safer for school kids

The Ville-Marie borough inaugurated its first ‘rue école’ on a stretch of Rouen Street near Jean-Baptiste-Meilleur elementary school. It’s where a seven-year-old was killed in a hit-and-run in 2022. Local traffic will still be able to park, enter and exit, but volunteers will be asking motorists to not drive any faster than pedestrians.

1 « J'aime »

Certaines personnes ne sont pas contentes du marquage des zones d’interdiction de stationnement dans les 5 mètres des intersections :woman_shrugging:t2:

La récente mesure de bonification de la sécurité routière et piétonnière dans Ahuntsic-Cartierville fait jaser. Dans certains cas, elle fait voir rouge. Sur les réseaux sociaux, l’ajout de peinture jaune au sol et de poteaux d’interdiction de stationnement à moins de cinq mètres des intersections provoque de nombreux commentaires. Le Journal des voisins (JDV) fait le point.**

Quel règlement ?

Depuis 1986, l’article 486.4 du Code de la sécurité routière du Québec stipule que, sauf en cas de nécessité ou lorsqu’une autre disposition du code le permet, nul ne peut immobiliser un véhicule routier à moins de cinq mètres des intersections.

Essais précédents avec la thermodynamique

En octobre 2017, l’arrondissement avait essayé un produit thermodynamique sur Fleury Ouest pour encourager les automobilistes à ne pas se garer dans les cinq premiers mètres des intersections. Photo : JDV / Philippe Rachiele

Au cours des années, l’arrondissement a remplacé plusieurs de ces produits thermodynamique par des saillies de trottoirs, bacs à fleurs et bollards.

Sur Fleury Ouest, l’option thermodynamique (simili brique rouge) ne semblait pas être assez efficace pour faire respecter l’interdiction de se garer à moins de 5 mètres des intersections. Des bacs de fleurs et bollards on été rajoutés. Photo : JDV / Philippe Rachiele

2 « J'aime »
1 « J'aime »

Plusieurs mesures mises en place dans le cadre des travaux des rues Sauriol et Fleury du Sault au Récollet

4 « J'aime »

Intersections along boul Gaétan-Laberge are being redone. Previously they were very raised crossings (made when the road was developed, I believe 2004), now they are less raised. I would’ve hoped a more extreme bump along here, and projections installed to make the boulevard one lane in each direction (with room for parking after the intersections), as there isn’t much traffic along it:

The old intersections looked similar to Duluth, like this:

9 « J'aime »

Rue Fleury coins Bruxelles et Rome

5 « J'aime »

Une bretelle a été fermée sur Fleury coin des Laurentides à Cobourg

4 « J'aime »

Article dans La Gazette explicant le marquage des rues de Montréal

Outremont peint en jaune la surface entière des dos d’âne !

The ground seems to be talking more than ever to drivers, cyclists and pedestrians amid the expansion of bike routes and bus lanes and heightened safety concerns.

But do road users understand what all the yellow, white, green and blue messages painted on the asphalt are telling them? Not likely, experts say.

Municipalities and boroughs “don’t make a good enough effort to say what they mean,” observes Oren Preisler, an instructor and manager at family-owned Morty’s Driving School.

At the intersection of Charlevoix and Delisle Sts., a sharrow — a white bike with chevrons — symbolizes that bicycles and cars share the road. The white pedestrian crossing on Delisle indicates a crossing where there is a stop sign; the yellow one on Charlevoix indicates a crossing where there is no stop sign or traffic light. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

Oren Preisler, an instructor and manager at family-owned Morty’s Driving School, has seen the evolution of road markings over the years. Municipalities and boroughs “don’t make a good enough effort to say what they mean,” he says. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

What do these yellow zigzags on Lacombe Ave. indicate? Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

Dotted lines in the bike path on Laurier Ave. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

Green lines and a circular green sign indicate the Vélorue along Villeray St. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

A cacophony of symbols at the intersection of Laurier Ave. W. and Côte-Ste-Catherine Rd. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

Outremont is one borough that chooses to paint its speed bumps solid yellow for clear visibility. Photo by Dave Sidaway /Montreal Gazette

Il y a aussi un quiz pour tester vos connaissances

6 « J'aime »

Innaceptable, Ensemble Montréal vole les places de stationnement des résidents de Montréal-Nord. Ils font la guerre à la voiture!

/s

2 « J'aime »

Montréal y est presque avec ce trottoir traversant. C’est un des meilleurs que j’ai vu à MTL.

8 « J'aime »

The final thing to make it perfect in my opinion would be a more aggressive bump up onto sidewalk level. If we look at the ramps for vehicles here it’s less than other places:

Netherlands:

8 « J'aime »

yes, + the removal of the curve effect that gives a wrong message to the car drivers. You have to feel like if you were climbing on a sidewalk and not like a sidewalk is extended on the road.

5 « J'aime »

11 « J'aime »

In my opinion they should reverse the direction of it between Papineau and Laurier (or even Papineau and Bordeaux). So many people from the south shore use it as a short cut to either go north to Rachel then Papineau, or south across to Papineau (instead of turning from Sherbrooke). It’s a local street that should be local

3 « J'aime »

Ici, la bordure risque de se faire « ramasser » par les chasse-neige.

2 « J'aime »

De ce que j’ai entendu, le SIM n’acccepte pas ce genre d’amenagement car il y a un risque que les pompier se cogne la tete sur le toit du camion :confused:

3 « J'aime »

La solution est de monter le toit du camion de quelques centimètres. Après tout nos services d’incendie aiment les gros véhicules :stuck_out_tongue:

4 « J'aime »

The thing is I’ve still seen it done here, it just has to be adapted onto streets:

6 « J'aime »

Similar example in Old Montreal (to some extent). Perhaps the bump used to be taller and has been sinking over the years

6 « J'aime »

J’ai vu un véhicule de la service d’incendie hier qui était petit! Mais je n’ai pas réussi à prendre un photo. Je me demande si la service planifie à acheter les véhicules plus petits.

4 « J'aime »