REM - Discussion générale

Tu pense que la personne qui pose des pancartes d’horaire de bus est la même que celle qui coordonne les tests d’urgence?

Pas un grand cassage de couilles que de poser des posters.

1 « J'aime »

Along the line, the emergency platforms weren’t completed until literally 2 weeks ago. Only in the last few weeks have they added emergency signage on these emergency platforms too.

After 6 YEARS ?!

Construction for the entire project began 5 years ago. I don’t know how you expect emergency platforms to be made before the stations, tracks, electrical, everything lol

Also the emergency exits changed. Originally, they were going for make passengers in charge of exiting and walking, now they have emergency vehicles by the closest street. That’s why they’ve added emergency staircases.

If they began the emergency staircase before the rails and everything else, they would’ve had to remove what they installed to make room for these newer changes. Projects adapt over time.

12 « J'aime »

Construction started 5 years ago in April 2018 and train testing only began in January 2021 (delivered in November 2020, first displayed to the public in December). We can wait a few more weeks, everything’s going to be okay :+1:

4 « J'aime »

Oh zut, j’espérais pouvoir sauter les tourniquets le jour de l’ouverture et être immortalisée comme la première fraudeuse du REM

‘Blague’ à part, ça serait quand même vachement bien si le système temporaire restait de manire permanente, ça arrangerait beaucoup de friction pour les utilisateurs si on pouvait avoir des billets sur son mobile, mais c’est pas possible avec les tourniquets (à moins de encore mettre à jour tous les tourniquets, ça commence à faire cher)

3 « J'aime »

L’ARTM a confirmée que des tourniquets à portillons de nouveau modèle seront installés cet été. Des nouvelles distributrices de billets (plus modernes) sont planifiées pour le début 2024.

7 « J'aime »

A moins que j’aie manqué la nouvelle, mais il me semble que ces nouvelles distributrices seront toujours réservées aux cartes magnétiques uniquement, ce qui nous laisse toujours dépendant des billeteries en nombre insuffisant. (Donc les files d’attente aux stations de métro et la grosse galère quand on prend les bus en balieue)

J’ai écris à l’équipe des médias de l’ARTM ça fait quelques semaines et ils ont bel et bien confirmé que les nouvelles distributrices accepteront des modes de paiement sans contact:)
Pour le moment, on aura les distributrices actuelles (les machines oranges du métro), mais en 2024, suite à l’installation des portillons dans les stations du REM, on devrait avoir les nouvelles machines installées.
Ça devrait aussi facilier l’accès au REM avec les cartes de crédit et débit.

7 « J'aime »

Oh merci comrade pour l’info, j’ai hâte d’être enfin libre de mes galères avec mon stock de cartes magnétiques

3 « J'aime »

Ma critique tient surtout des notes aiguës qui agressent l’oreille à la fermeture des portes et avant les message. Je me demande aussi comment le bruit des instruments à corde va composer avec les bruits environnants et la qualité audio des interphones.

1 « J'aime »

And regular-speed testing only began within the past couple of months (I can’t find any videos online showing trains going faster than automobile traffic any earlier than December, 2022). Certainly not “rolling for three years”! :smile:

2 « J'aime »

Effectivement. Ils en parlent ici

3 « J'aime »

I’d like to share something very exciting. The OPUS ticket machines that will be used until they’re replaced next year on the REM will be a very nice looking black and white, instead of blue and orange:


This is from a screenshot I took from this video: Here's a sneak peek at the Brossard REM station on Montreal's South Shore | CBC.ca

9 « J'aime »

When I visited the Brossard station, I saw 2 of these, right at the entrance (parking entrance) of the station,
The ones at the bus terminal entrance were still in their boxes (like a big fridge :wink: )

5 « J'aime »

Do we have any idea of what machines will be replacing them? I can’t wait for NFC-capable payment terminals on these big boxes , the technology has been available with Apple since late 2015.

2 « J'aime »

No not exactly, but STM recently extended their contract with Conduent, so it would be one of their TVMs (Ticket Vending Machines).
I just looked up a few, and it could be the DAS 400:


Or maybe something like Expert 9000:

1 « J'aime »

Why are they so bulky? They look like computers from the 70s . We can fit a six-core chip inside a phone but we can’t make smaller ticket vending machines?

1 « J'aime »

They’re large because of a few reasons. One of them is the printing mechanism, which prints L’Occasionnelle cards as well as the receipts. But I think it’s also because they store cash, they have to be large enough to not easily be removed. The non-cash ones are smaller, but they don’t really have has much value because there’s no money inside of them

9 « J'aime »

The thing that gets me is how they are integrated into stations. It looks absolutely awful. They can’t even bothered to try to integrate them into walls like banks do.

4 « J'aime »