Montréal inusité / secret

Exactly.

C’est une parenthèse sur l’inusité…

Hier, je magasinais des cossins en ligne. Je me suis souvenu de l’existence de Shopper Plus, un entrepôt de cossins de Montréal. Tous mes cossins étaient environ 30% moins chers sur Shopper Plus qu’Amazon. C’est une anecdote sur quelques produits, mais quand même mon expérience.

Amazon est super pratique parce que c’est agréable de ne pas avoir à chercher. On sait que ça va être là. Et par le passé, Amazon n’a pas hésité à rogner ses profits pour nous habituer que c’était la place la moins chère.

Ce deuxième aspect n’est plus vrai depuis longtemps. Si on veut faire attention à son portefeuille, ça vaut probablement la peine de ne pas donner une confiance aveugle à une seule bannière, et recommencer à magasiner un peu.

D’ailleurs, la même journée j’ai fait quelques achats de quincaillerie et de papeterie dans des commerces de mon quartier. J’ai aussi comparé les prix avec Amazon. C’était un gros 0 dollar de plus.

5 « J'aime »

Then you must have never used Amazon…

I am far from pretending they are perfect or that we should encourage these sharks, but it is hard to deny they are too often the best from a customer’s perspective, if not from a societal perspective.

Their customer’s service is exceptional, especially in that accessible price range (only matched probably by Costco). You never wait long on the phone, their opening hours are unbeatable, and they are as hassle-free as one could hope. Their return policy is so good it borders on ridiculous, and you get most orders the next day at your doorstep, all that with only 2 clicks. It’s much easier and often quicker than going to any store in person. Their selection is endless, and it’s not all that rare that for specific products they are the only distributors. It’s a one-stop shop for most products people need (except grocery goods). Their price competitiveness varies, but sometimes they are still cheaper than alternatives.

So yes, Bezos is a horrible capitalist and his company represents an existential threat to a lot of its competitors, their employees are mistreated (the products most of our local companies sell export that mistreatment to Asia, so it’s less shocking than exploited Canadians I guess), etc. etc. etc.

But not to recognize why they are successful? The service they sell is popular for a reason. We can denounce all the detrimental impacts they bring, just like we can denounce yearly trips to the Caribbean as being environmentally destructive, but that product also sells for a reason.

2 « J'aime »

I don’t want to get in a debate, but I believe it is the cause (among others) of the destruction of our mom and pops stores and our own institutions… I do not use Amazon, I go in the stores in Montreal… even during the pandemic.

4 « J'aime »

I tried to go to mom and pop stores for materials either for my class or even the velcro for my signs I installed, and sadly it just wasn’t available in the places I visited. They said how they’d receive it, but then a few days later and went and they didn’t have it. I tried to look other places, but I simply didn’t have the time on top of my school classes and work, and with my school prime account for free I received, it was easier to click order in a few minutes online.

I’m not going to be paying for prime though, right when my prime account ends I’m not continuing it, and also not going to buying anything from Amazon if it’s possible as of the announcement recently

3 « J'aime »

Oui! Ils ont pleins de câbles en plus (sur primecables.ca)

2 « J'aime »

Just sharing my personal experience, but I also personally have never ordered Amazon unless I really couldn’t find an item I needed anywhere. Otherwise I always try and find the original seller or obviously in person shopping. I think the main reason people shop from Amazon is its convenience, but it’s also what has made its business model so destructive. Fast delivery is not only extremely demanding on the supply chain, it’s also eating away at mom and pops (or even local chains, like Rona), and it’s basically what put Canada Post into so much financial trouble. I think unfortunately people are not willing to go back to a time when the norm was having to wait a few days/weeks to receive a package, even though in the vast majority of cases, there is no urgency to receive said package.

1 « J'aime »

Écran géant au Marriott Château Champlain.

5 « J'aime »
2 « J'aime »

Des portes d’ascenceur comme on n’en fait plus. Ancienne Banque Royale, rue Saint-Jacques.

21 « J'aime »

Les images représentent les différentes industries (agriculture, navigation,etc.) du Canada à l’époque :slight_smile:

6 « J'aime »

Une course dans la ville souterraine, c’est inusité.

2000 personnes y ont participé.

5 « J'aime »

Le rouge est à l’honneur en cette soirée de la Saint-Valentin.

19 « J'aime »

Un ancien abreuvoir sur le quai de la station Jean-Drapeau.

13 « J'aime »

Il y avait également des salles de bain accessibles au public dans le passé. À ma connaissance, c’est une des deux seules stations (l’autre étant Snowdon) qui en a déjà eu.

Pour répondre aux besoins de la circulation, la station fut munie aussi de grandes aires d’attente (et originalement des salles de bains et des abreuvoirs) au niveau des quais, la seule station ainsi pourvue.

https://www.metrodemontreal.com/yellow/jeandrapeau/index-f.html

4 « J'aime »

Les lumières qui éclairent normalement le haut de la Maison Symphonique ne sont pas éteintes, elles sont enfouies sous la neige. Il n’y a que la lumière à l’extrême droite qui réussi encore à éclairer probablement à cause du vent à cet endroit qui a poussé une partie de la neige.

11 « J'aime »

Escaliers architecturaux à la Maison-des-Marins, Musée Pointe-à-Callière.

8 « J'aime »

Les toits enneigés offrent une perspective sympathique et sereine.

10 « J'aime »

Certaines corniches modernes sont plus sympa que d’autres. Il devrait y avoir un standard de finition lors du remplacement de corniches anciennes. Hochelaga, rue Darling.

2 « J'aime »

À mon avis, les deux sont assez laides, mais en effet, je ne serais pas contre un règlement similaire au Plateau pour la reconstruction d’éléments architecturaux, au minimum dans Hochelaga-Maisonneuve.

1 « J'aime »