Métro - Discussion générale

Parlant de Préfontaine, l’extérieur de la station a besoin d’une bonne dose d’amour. Les vitres sont toutes en plus ou moins piètre état (saleté, graffitis, rayures) et c’est une des stations les plus originales niveau architecture - elle mérite d’être mieux mise en valeur.

1 « J'aime »

The MTQ could delay a few highway expansion to fund the PSD…

Platform screen doors are visible at Westminster underground station in London.

Platform screen doors are visible at Westminster underground station in London. PHOTO BY LEON NEAL /Getty Images files

Transport ministry urged STM not to cancel métro platform barriers

Jason Magder
Montreal Gazette

Despite a plea from the province, a $200-million subsidy, and a coroner’s recommendation, the STM axed a project to install the barriers that suicide prevention groups say save lives.

Citing a coroner’s report on a recent accidental death, the province urged the city’s transit agency to maintain a project to install so-called suicide barriers in 13 métro stations on the Orange Line.

Read more

Despite that plea, however, the Société de transport de Montréal axed the project that would have had 75 per cent of its costs paid by the province.

The Montreal Gazette obtained a letter dated Aug. 10, 2021 addressed to Luc Tremblay, who was the STM’s director general at the time. The letter urged him to reconsider axing the project as part of a general cost-cutting exercise. It referred to a recommendation made in a coroner’s report examining a Feb. 13 2020 accidental death in the Beaubien métro station. A 20-year-old man died after falling off the platform and onto the rail in a “severe state of intoxication.” The June 29, 2021 coroner’s report into the death recommended installing the barriers at all métro stations as soon as it was technically possible.

The barriers — also known as platform screen doors — consist of panels that run the length of the platform and block off access to the track. The panels have doors that line up with the doors of incoming trains and open at the same time. They have been installed in the subway systems of several major cities, including Paris, Hong Kong, London, Tokyo and Singapore, and they prevent people from jumping or being pushed onto the track. The city’s new Réseau express métropolitain will be equipped with the barriers in all of its 26 stations when the automated light-rail network launches later this year.

As reported in April, the STM was already working on a project to outfit 13 stations on the métro’s Orange Line with the doors, from Crémazie to Bonaventure stations, which would have included Beaubien. The province pledged $200 million for that project in an announcement with much fanfare at City Hall in 2019. There were also plans to install the barriers in all five stations of the Blue Line extension. The STM has axed both projects, citing cost concerns, as the agency was asked to reduce its budget because of a lack of funding at the Autorité régionale de transport métropolitain. It was also asked to reduce the overall price tag of the Blue Line extension. There are now no plans to add barriers in any stations in the STM’s list of capital projects that covers the period until 2031.

As it got wind of the STM’s plans to cancel the project, the transport ministry urged the agency to reconsider.

“Considering the recommendations of the coroner, and more specifically the project for the Orange Line of the métro, the transport ministry is asking (the STM) to maintain the project to acquire and install the barriers in its capital projects. The ministry will inform the Treasury Board of the importance of this project, as well as the information received from the coroner’s office, so that the amount reserved will be maintained and renewed,” the letter signed by assistant deputy minister Frédérick Bouthillette stated.

Reacting to the cancellation, Jérôme Gaudreault, the director general of the Association québécoise de prévention du suicide, said he was disappointed.

“Putting in place screen doors in the métro is a very efficient way to prevent suicide, because it blocks access,” Gaudreault said. He said he’s aware of the high cost of installing the barriers, but said there’s ample evidence that they save lives.

“When someone decides to take their life, they idealize how they’re going to do it, and some people will consider the métro,” he said. “But once they arrive on site and see that it’s not possible, most of the time, there won’t be a transfer of method. That doesn’t mean the person won’t take their life (at a later time), but in general, they will reconsider their (wish to die), which will give the advantage of time for people to intervene, or for the person to seek help.”

Studies have shown that in subway systems where such barriers exist, there is a reduction in the rate of suicide, even at nearby stations where there are no such barriers, he said. If the STM isn’t in the position to put in place the barriers, it can at minimum add shorter barrier walls or make it easier for people find the help they need, by having phone lines with direct links to suicide hotlines at métro stations.

The STM recently told Le Devoir that suicide attempts account for an average of 21.3 service interruptions each year. The barriers have been touted as a way to improve the overall on-time rate of the métro, as they will lead to far fewer disruptions due to objects falling on the tracks.

Reacting to the letter, Aref Salem, the opposition leader at City Hall, said he is surprised Montreal Mayor Valérie Plante ignored the formal request by the transport ministry.

“It’s troubling that Projet Montréal doesn’t respect its promises,” Salem said in a statement. “This project, that can save lives, is at the heart of a request from the coroner and must come to fruition.”

Reached for comment, Sophie Mauzerolle, the executive committee member responsible for mobility and transport, said the city can’t afford to embark on so many new transit projects.

“The subsidy levels are insufficient to both maintain the existing network and embark on new projects, like the barriers,” Mauzerolle said in a statement. “We are continuing our discussions with the government to adjust the funding model for public transit in Montreal. We have noted an openness with Transport Minister François Bonnardel, who recently announced his intention to work with partners in public transit to come up with a new financial framework. Obviously, if the government revises the funding formula, and it is determined to go ahead with this project, we will be happy to support the STM in the deployment of the barriers.”

Speaking for Transport Quebec, Sarah Bensadoun said the department was consulted in the STM’s decision-making process and recommended that the project be maintained. She said the $200 million contribution for the screen doors was reallocated in the province’s $6.5 billion global envelope dedicated to STM capital projects, so the money won’t be lost.

If you or someone you know needs help, contact Suicide Action Montreal at 1-833-456-4566 or suicideactionmontreal.com.

jmagder@postmedia.com

twitter.com/jasonmagder

4 « J'aime »

Talking about the project from the angle of suicide prevention always seemed adequate but weird to me. It was my understanding that platform screen doors were mostly installed to increase usable space on the platforms and decrease service incidents due to dropped objects on the tracks, with the added benefit of being a precursor to GoA3/4 automation.

Of course the safety benefits are a welcome side effect, but I don’t think the project was being sold internally on safety as a primary concern.

7 « J'aime »

Exactly what I was going to comment, glad someone addressed it. Its also weird to hear them called suicide barriers which I have literally never heard used outside of north america. Maybe I haven’t read enough about them from an outside perspective. But I think its more to do with the enduring problem of journalism here lacking global context when it comes to metro systems. Framing suicide prevention as the main reason for these barriers and then citing Hong Kong, Tokyo, London and Paris immediately afterwards doesn’t exactly make sense, as I doubt they are framed in this way for any of the previous cities. Especially HK and Tokyo, where Tokyo mostly has half height barriers, which im sure dissuade suicide in some instances but are more about usable platform area and trains being able to enter and exit more quickly

Une nouvelle œuvre d’art fait son apparition à la station Jolicoeur

image

Nouvelle | 10 juin 2022

La Société de transport de Montréal (STM) dévoile une nouvelle œuvre d’art à l’intérieur de la station Jolicoeur. Il s’agit de la 93e œuvre du réseau du métro.

Réalisée par l’artiste Chloé Desjardins dans le cadre des travaux de mise en accessibilité de la station, la sculpture Perspective reflète l’opposition entre la transparence et l’opacité, ainsi que certains principes expérimentés par le célèbre architecte allemand Ludwig Mies van der Rohe, dont le style international a inspiré l’architecte de la station Jolicœur, Claude Boucher.

Parfaitement centrée et symétrique, l’œuvre divise et organise l’espace. Sa structure, sur le modèle de la grille, offre différentes vues cadrées. La forme, le motif et les matériaux retenus pour l’œuvre sont inspirés par les éléments formels de la station et lui permettent de s’y intégrer harmonieusement.

L’œuvre possède deux faces distinctes. La première, visible depuis l’entrée et la zone de perception, met de l’avant une mosaïque de granit foncé à deux tons et un motif de laiton. La seconde, visible depuis les quais et à l’extérieur, reprend le même motif, mais coloré avec le rouge-orangé éclatant distinctif des accents de la station.

Rappelons que la station Jolicoeur fait l’objet de travaux depuis octobre 2019 pour, notamment, y installer des ascenseurs qui seront mis en service cet automne. L’œuvre a donc été réalisé dans le cadre de la Politique d’intégration des arts en architecture (politique du 1 %).

https://www.stm.info/fr/presse/nouvelles/2022/une-nouvelle-oeuvre-d-art-fait-son-apparition-a-la-station-jolicoeur


Autres photos dénichés sur le compte LinkedIn de la STM:

9 « J'aime »

Pas certain si ça devrait aller dans métro ou ARTM considérant la nature métropolitain de ces équipements (et leur installation potentielle dans le REM), mais il semble que de nouveaux tourniquets aient fait leur apparition à Berri-UQAM.

image

Photo en haute résolution de Julian sur ce groupe Facebook https://www.facebook.com/photo?fbid=3195135714075493&set=gm.5180787068669052

6 « J'aime »

Ton lien ne fonctionne pas :frowning_face:

De quel groupe FB s’agit-il?

Mes excuses, je pensais que le groupe était public. Ici alors : Greater Montreal Area Transit Enthusiast Group | Facebook

2 « J'aime »

Je pense que ce sont les nouvelles machines qui finiront par accepter les cartes de crédit et les portefeuilles numériques, comme ceux qui sont installés sur les bus de la STM. Je me demande combien de temps il leur faudra pour les installer dans toutes les stations de métro

2 « J'aime »

Faudrait commencer par avoir la OPUS sur nos téléphones…

4 « J'aime »

With Express Mode and Power Reserve…

1 « J'aime »

Je suis content de voir une mise à jour de l’équipement de billetterie, mais j’espérais qu’on en profite pour installer dès portillons à battant plutôt que des tourniquets. En plus d’être généralement inaccessibles, ils font vraiment mal lorsqu’ils accusent un délai avant de débloquer. Ça met arrivé à plusieurs reprises de me prendre une barre à la hanche sur l’heure de pointe et manquer de passer par dessus le tourniquet.

5 « J'aime »

Finalement, du progrès dans la catégorie de paiement. Je suis aussi un peu déçu qu’ils n’ont pas décidé de faire comme Toronto avec leurs tourniquets, mais faut dire que ces portes ne sont pas sans faute. Je trouve qu’ils sont assez fragiles en comparaison avec le standard industriel de nôtres, et un bon body slam peut les mettre hors-service. Mais j’aime le gros écran qui, espérons-le, afficheront les informations de la carte de manière claire.

J’ai eu une révélation frustrante ce week-end en utilisant le métro à la station Cartier. J’ai oublié mon Opus donc je n’avais pas de mensuel, et j’ai trouvé deux ÉNORMES lignes au kiosque et à la machine pour acheter des billets. Une machine ne remplissait que des cartes opus (que je n’avais pas avec moi), l’autre n’acceptait pas le paiement par carte, que je n’ai découvert qu’après avoir fait la queue pendant 15 minutes. Quelle configuration insensée en 2022, s’ils voulaient prendre autant de temps pour mettre en place le paiement mobile, ils auraient dû au moins mettre plusieurs distributeurs de titres dans chaque station. J’ai vu au moins 10 personnes sauter les barrières parce que les files d’attente étaient si longues.

Je n’aime pas ignorer les bonnes nouvelles, mais c’est amusant de comparer parfois: à. Tokyo, le service de paiement mobile a commencé sur leur TEC en janvier 2006 avec le système mobile-Suica (équivalent à Opus), rendue possible par le système de paiement Osaifu-keitai disponible sur les cells depuis 2004! Mieux vaut tard que jamais, j’espère que la STM a pris ce temps pour apprendre de la mise en œuvre de la technologie dans d’autres villes :slight_smile:

5 « J'aime »

Pour avoir pris le O-train l’été passé, il devait y avoir 10-12 bornes de péages dans les stations. De plus pour ce qui est des tourniquets, la STM devrait commencée par faire fonctionner les portillons rouges des 2 côtés dans TOUTES les stations.

C’est pas normal de devoir pousser sur la bande en plastique et attendre que le changeur nous voit, et débarre le verrou. De plus, ça va faire 6ans que j’habite proche du métro Sherbrooke et je n’ai jamais vue les portillons rouges fonctionnels pour sortir de la station…

1 « J'aime »

À Tokyo le revenu des transports est important, c’est pourquoi le fonctionnement du système de paiement est primordial.

Ici le revenu c’est le gouvernement qui paie cela. C’est pourquoi les sociétés de transports se foutent pas mal si tu paies ou pas, le gouvernement va finir par combler l’écart.

1 « J'aime »

Quelqu’un sait ce qui se passe avec le projet pilote pour recharger sa carte Opus avec son propre téléphone intelligent? J’avais participé aux essais en novembre/décembre 2021, mais aucune nouvelle depuis.

Personnellement, je n’avais eu aucun problème. Je ne sais pas ce qui fait en sorte que 6 mois plus tard le service ne soit toujours pas disponible.

1 « J'aime »

Bonne question, c’est comme leur projet pilote d’avoir plus de barres horizontales pour se tenir et des sangles… la STM avait testé avec un groupe d’étude en 2019 et rien depuis…

1 « J'aime »

La STM a besoin d’un figure comme Andy Byford: communicatif, a jour avec les tendances mondiale de TEC et un ardent défenseur de son système. Parce-que il y a trop d’initiatives qui manquent de mises à jour pour le public. Nous devrions savoir que quelque chose se passe dans les coulisses pour faire avancer les choses.

3 « J'aime »

À l’autre extrême, Prague et Budapest n’ont aucun tourniquet. Paiement et validation sur l’honneur et aucune barrière nulle part.
Les transferts sont ultrarapides, la circulation en station en pointe est ultrarapide, et t’as pas besoin de faire l’entretien de tourniquets (parce que oui ça casse vu qu’il y a des pièces en mouvement)

Évidemment, c’est facile de frauder, sauf que quand tu te fais pogner par les Rendőrség hongrois malcommodes avec leurs têtes rasées et leurs bérets rouges… bonne chan!

1 « J'aime »

New Opus card readers at Berri-UQAM Metro Station in Montreal!

4 « J'aime »