Exo - Matériel Roulant

Sur une ancienne carte postale (en vente sur eBay), on peut les voir à l’essai au nord de St-Eustache, sur la subdivision Montfort lorsque la ligne Deux-Montagnes était en reconstruction entre 1994 et 1995:


7 « J'aime »

Wow look how slender those poles and overhead 25kVAC lines are… :thinking::confused:

7 « J'aime »

Je pense que c’est la résolution de la photo. Autrement, ils sont très similaires au pôles et câbles du REM.

I assure you the REM poles are substantially larger and have a bafflingly unnecessary excess 2 metres at the top. I lived on Pavillon when the line was upgraded in the 90s.

1 « J'aime »

Not sure if it’s a full 2m excess, but for sure I personally find that the REM catenary system is, for whatever reason, wayyy uglier than it needs to be. I’ve lived on pavillon for a bit under a decade + generally, have been using DM line every day till its closure, and the first thing I thought when I saw the REM catenary system was “oh wow… why is it so much uglier than the DM wires used to be?”

Not that it takes away from the rest of the project, it’s just a minor detail really, and if in the end it’s a good people mover then I couldn’t care any less. Still, strikes me as ugly nevertheless xD

5 « J'aime »

I dunno, guy…

3 « J'aime »

Oh wow thats a lot more than I thought… I can see why some people were complaining about the catenaries then.

1 « J'aime »

J’ai fait quelques petites recherches rapides et je pense comprendre la différence entre les 2 sytèmes d’alimentation. La ligne Deux-Montagne qui opérait sur du 25kv AC se permet d’avoir des caténaires plus légères vu que moins de courant traverse les fils (fil conducteur plus fin).

Sur le REM, c’est un système d’alimentation à 1500V DC qui nécessite des caténaires plus “beefy” puisque plus de courant y circule. Ça nécessite donc une structure plus imposante pour supporter le poid de ces câbles.

(la traduction est un peu boiteuse, difficile de trouver une source qui synthétisait bien l’information)

5 « J'aime »

Les nouveaux wagons Exo en route vers le centre de maintenance Pointe Saint Charles.

13 « J'aime »

Une voiture CRRC en train de se faire décharger de son wagon plat + bonus REM
Photo prise de l’observatoire de Pointe-Saint-Charles

8 « J'aime »

Geez our trains might not be as homely as MTA rolling stock, but they aren’t not ugly compared to elsewhere in the world! But these new multi levels from CRRC will certainly be a huge upgrade in comfort and reliability.

3 « J'aime »

They just look so 70’s to me

The new trains are lined up at the back

6 « J'aime »

Train kept a rollin…

1 « J'aime »

If the new CRRC consists are anything like the Sydney Trains B set EMU I’m riding now, it’ll be a huge step up. These B consists were built by a consortium of Downer, CRRC and Changchun, and are extremely smooth and quiet. We won’t get the acceleration and braking performance of an EMU, but at least they’ll be comfortable.

4 « J'aime »

Une rame de 3 voitures 2050 et 1 voiture 2000 sont en essais dynamiques sur le réseau (remarquez les bouts de styromousse près des portes, des fenêtres de la loge, et du chasse-neige).

Photo de Michael Berry

Note : pour une raison que j’ignore, la photo est super foncée lorsque imbriquée dans un message du forum. Vous pouvez allez voir l’originale de meilleure qualité ici : RailPictures.Net Photo: EXO 2050 Agence Metropolitaine de Transport CRRC Cab Car at Montreal, Quebec, Canada by Michael Berry

11 « J'aime »

image

6 « J'aime »

Geez those CRRC trains fell out of the Ugly Tree and hit every branch on the way down…

13 « J'aime »

…and apparently landed flat on its face…

7 « J'aime »

Earlier this month, MTL Railfan posted a video showing the new CRRC trains passing by Vendôme station:

2 « J'aime »