Ailleurs dans le monde - Voirie et infrastructures cyclables

Vidéo d’Altis play sur les candidats d’extrême droite de la mairie de Paris qui veulent redonner les quais de Seine aux voitures :

En espérant que leurs élections ne virent pas au vinaigre

3 « J'aime »

Meanwhile in Toronto

Cyclists appear in provincial court to preserve Toronto bike lanes

Cyclists defending three major Toronto bike lanes were in Ontario’s highest court on Wednesday after the provincial government appealed a ruling in their favour. CBC’s Lane Harrison explains.

3 « J'aime »

À Londres, les quartiers à faible densité de circulation automobile

What are Low Traffic Neighborhoods? Well in London they’re Magnificent!

After a half dozen films, Streetfilms’ presents its final look at London’s impressive Low Traffic Neighborhoods! Hear from residents, advocates & elected leaders how they have transformed their local streets to quiet, peaceful & safe places to recreate and enjoy while journeying to school, meet ups or shopping. Truly a model worldwide.

3 « J'aime »

:woozy_face: :melting_face: Pi on a eu SMF à la place.

Est-ce qu’ils ont un rapport sur les coûts d’entretien réduits pour qu’on puisse le vendre à la mairie de MTL comme un plan magique? Non, ce n’est pas la même chose que ce que l’équipe précédente a fait dans certain arrondissement, ce sont des mesures d’austérité budgétaires, regardez comment les gens sont tristes. En bonus, ils ont enlevé des pistes cyclables !

à Helsinki, Finlande

Fantastic new project in Helsinki - €300 million project with 5 bridges for sustainable transport

Helsinki is building one of the most ambitious urban bridge projects in Northern Europe. The Crown Bridges (Kruunusillat) project will connect new and existing neighbourhoods across the city with three striking new bridges designed for trams, cyclists, and pedestrians, as well as emergency vehicles, not private cars.

Footage courtesy of City of Helsinki. See their 13 min long film about the project here: https://youtu.be/FGiEUzgG-U8
In this video, I break down what the Crown Bridges project is, why the City of Helsinki is building it, and how it fits into a long-term strategy for a car-light, climate-responsible, people-first city. This isn’t just about infrastructure. It’s about urban planning, mobility, public space, and how cities can future-proof themselves by prioritising sustainable transport over short-term convenience.

We look at the scale of the project, how the bridges will reshape daily movement across Helsinki’s eastern waterfront, and why investing in high-quality tram, bicycle, and pedestrian connections matters more than ever as cities grow and densify.
Interviews with Anni Sinnemäki - deputy head Helsinki City Council and Oskari Kaupinmäki - team leader for cycling for Helsinki Urban Environment Division.

– urban design and planning
– sustainable transport and mobility
– tram infrastructure and bridge design
– cycling cities and car-light urban futures
– Nordic approaches to city-building

La vidéo de la Ville

4 « J'aime »

:leftwards_hand::exploding_head: :rightwards_hand:
À titre de rappel : les estimations pour le 3e lien à Québec tournent autours de la dizaine de milliards, sans transport en commun, sans infrastructure (annoncée) pour le transport actif. À Helsinky, ils sont même capables de construire un pont en minimisant l’impact sur la faune marine… On n’est même plus capable de faire des projets d’envergure sans faire des dérogations à nos lois sur l’environnement.

5 « J'aime »

Je ne crois pas que sa pelle en plastique va durer très longtemps :grimacing:

Toronto man takes orange shovel to unblock bike lanes

A 20-year-old Toronto student says he was having too much trouble biking to school and started to take matters into his own hands. David Zura takes a look.

2 « J'aime »

1 « J'aime »

Un petit bijou d’urbanisme. Que d’améliorations en l’espace de 5 à 10 ans à Paris, c’est génial. C’est ma ville natale et chaque fois que j’y retourne, depuis que j’habite au Québec, je suis subjugué par les nouveaux aménagements partout.

3 « J'aime »

On dénotera l’absence de 300 bollards, et le faible usage des délimitations physique avec de la peinture, Montréal, take notes…

6 « J'aime »

“Une passerelle en entraîne une autre”, en Sarthe ces aménagements urbains séduisent

De plus en plus de communes s’équipent de passerelles. Ces aménagements urbains séduisent notamment en Sarthe où deux nouvelles passerelles ont été installées à Sablé et La Suze.

2 « J'aime »

C’est un aménagement en dur, c’est normal. À Paris aussi les aménagements provisoires utilisent beaucoup de bollards et de peinture.

1 « J'aime »

Tom Babin/Shifter était à New York avec les auteurs du livre Life After Cars

A glimpse into what life after cars actually looks like (with @TheWarOnCars)

A new book by ‪@TheWarOnCars‬ got me thinking about what life after cars might actually look like. So I was thrilled when the authors tool me around their own neighroubhood for a few glimpses into what happens to streets when they aren’t totally dominated by automobiles.

J’aime la bande de surface lisse pour vélo!

3 « J'aime »

Idée intéressante pour les parties en décrépitude du Montréal souterrain.

7 « J'aime »

En vidéo sur leur chaîne YouTube

Futuristic Bike Parking Below Berlin’s Potsdamer Platz

Take a tour of the new cycle parking below Berlin’s Potsdamer Platz.

Designed for utility, sport, electric and cargo bikes, it enables a smooth transition to public transport, while taking a disused and uncomfortable private retail corridor and reimagining it as a safe and inviting community space.

3 « J'aime »

Vancouver est en train de déployer ses « neighourhood slow zones » en réduisant la vitesse max dans les rues résidentiels à 30 km/h… En espérant qu’il y aura d’autres mesures que juste des panneaux de vitesse

Vancouver reduces speed limit on local streets

Drivers in Vancouver should pay extra attention as they turn onto a residential street, as the city begins to reduce the speed limit to improve street safety for all road users

6 « J'aime »

Toujours au sujet de Vancouver, Nic Laporte + Vision Zero Vancouver ont publié cette vidéo

The Bike Route with a Car Problem…

0:00 The Bike Route with a Car Problem
0:30 Local street bikeways
1:10 Rat Running
2:15 Broadway Skytrain construction
3:51 City Suggested Detour
4:47 No bike lanes nearby
5:27 Modal Filters
6:39 They did something!
7:50 Do more, please

3 « J'aime »

10e Avenue, je présume?

oui…

Nouvelle vidéo de Tom Babin

Numéro 1 dans le coeur de Tom est Montréal :smiley:

I rode my bike in 12 different cities. Here’s what I learned about cycling

I’ve been lucky enough in the past few years to have ridden my bike in a bunch of cities all over the world. Looking back, here are lessons about urban cycling I learned from 12 different ones.

0:00 Introduction
0:06 Montreal
2:07 Paris
3:48 New York
5:29 London
6:44 Edmonton
8:05 Seattle
9:41 Oulu
10:35 Ottawa & Washington, DC
12:33 Victoria
14:21 Berlin & Hamburg
15:36 Calgary