Espaces piétonniers

3 « J'aime »

L’arrondissement Villeray–Saint-Michel–Parc-Extension lance une consultation citoyenne sur l’apaissement de la circulation dans ses rues locales

3 « J'aime »

The city has finally hired engineers to help with the design of the pedestrian layout of Avenue du Mont-Royal next year. The main problem that everyone deals with is the mix between bikes and pedestrian traffic. The goal will hopefully be to separate them from the pedestrian traffic more. We’ll see if that’s actually done.

Another thing is the cars/trucks at Mont-Royal, St-Hubert and Resther where there is currently a “Y” interchange, requiring vehicles to drive into pedestrian traffic essentially and make starp confusing turns. Pedestrians get confused by the signals and the areas they should walk, the bike shuttle transport just bikes against traffic, it’s quite complex. This hopefully will be worked on too with the engineers, my hope is closing St-Hubert south of Mont-Royal to through traffic. The trucks and cars that drive through here should just use St-Denis three blocks over

2 « J'aime »

At first glance, the most obvious solution would be to have a center running bidirectional bike path on Mont-Royal.

Pour l’intersection Saint-Hubert/Resther/Mont-Royal, je pense qu’elle serait plus intuitive si on la traitait comme une intersection normale au lieu de la configuration actuelle. En temps que piéton, je ne m’habitue jamais les directions nord et sud ont des phases distinctes. J’ai toujours pour réflexe de traverser au début de la deuxième moitié de leur cycle.

1 « J'aime »

The problem with a bike path running down the centre of Mont-Royal is that it would destroy the thing that makes it so great as a pedestrian street, which is the ability to amble freely. It would make the street more rigid and it would also be hard to keep people from wandering onto the bike path.

I think the concept of mixed pedestrian/bike traffic is perfectly workable in theory, but in practice we have a problem with cohabitation that makes it difficult. There are too many cyclists that mirror the arrogant behaviour of drivers. And I say that as someone who mostly gets around by bike.

16 « J'aime »

However, seeing how narrow bike lanes are in comparison to car lanes, and how quiet they are, I’d hope the vibe would be closer to le Canal Lachine than Sainte-Catherine Ouest.

I don’t think there should be a bike path on Mont-Royal. As you said it would ruin the “vibe” of the street and I also think pedestrians should get 100% of the roadspace like in some European old towns. However bikes should still be permitted as long as they are going slowly enough to be of no harm. As someone who does errands on a bike and generally gets around on two wheels I would appreciate not having to walk my bike when its loaded with stuff.

“Cyclists” (the Cervélo kind) can just take Rachel to the south. Even with a bike path on Mount-Royal, im sure it would be a frustrating experience for both parties as we’ll get pedestrians in the bike lanes and vice versa.

6 « J'aime »

Je suis cycliste et je vis sur le plateau et je ne suis pas certain non plus que Mont Royal soit appropriée. Par contre l’aménagement actuel de Mont Royal est fortement déficient. Cest une artère qui, en matière de design de lespace public, a besoin de beaucoup d’amour.

Les trottoirs sont trop étroits, même que les trottoirs pourraient être remis en question avec un nivellement global façade à façade et pavage de la rue comme Ste Cath dans le quartier des spectacle (mais avec un pavage de meilleure qualité). Minimalement pour créer des places publiques ponctuelles et permanentes comme dans un des scénarios envisagés pour le Village.

Il manque de stationnement pour velo et d’arbres aussi.

5 « J'aime »

Personnellement je crois que les vélos et autres micro mobilités devraient être interdits sur l’avenue, et les liens perpendiculaires et le stationnement vélos devraient être bonifiés.

4 « J'aime »

I brought up bike parking to them too, so hopefully that will be improved next summer.

Something else to note, is even though the city of Montreal does this every summer, they haven’t given the companies storage space for the furniture. So they’ve been buying their own storage which is quite expensive. This past summer though, they’ve decided to sell the furniture, and will buy it back next summer, which they think will be cheaper. In my opinion, the city should just give them storage facilities if they plan on doing this every year. It’s just extra expenses spent on pedestrianized spaces otherwise

3 « J'aime »
4 « J'aime »

Il y a quand même une certaine absurdité à faire des véhicules qui ne peuvent littéralement pas voir leur environnement en ville.

Avez-vous vu les nouveaux pickups? Le capot est littéralement aussi haut qu’une Micra… Ce n’est même plus un enfant qui peut passer devant sans se faire voir, ce sera bientôt carrément les sous-compacts.

12 « J'aime »

En effet jusqu’où irons-nous dans le ridicule des véhicules démesurés qui n’ont aucune utilité particulière en ville et sont contraires aux efforts que tout le monde doit déployer pour améliorer notre bilan environnemental. C’est l’impudence de la CAQ qui refuse de faire sa part dans la lutte efficace des dépenses énergétiques, en votant des lois pour responsabiliser toute la population dans la réduction de notre bilan carbone.

Pourtant les VUS et autres véhicules de la même catégorie polluent considérablement plus notre air, occupent plus d’espaces sur nos rues et nos routes et par leur volume sont plus destructeurs et dangereux, quand il y a collision avec les piétons ou les autres véhicules sur la voie publique.

Or toutes les décisions de Legault en matière de mobilité sont toutes malavisées et à contresens des urgents besoins de renverser la vapeur au profit des transports publics, de l’absence d’une taxe kilométrique pour équilibrer les finances des villes, de budgets réalistes pour soutenir les TEC, conjugués à un manque chronique d’entretien des nos infrastructures existantes.

Pendant ce temps la CAQ veut revenir avec une nouvelle version d’un troisième lien à Québec. Tout cela pour satisfaire les caprices automobilistes de la vieille capitale. Il ose en même temps mettre en opposition la nécessité du tramway, qu’il considère cavalièrement comme si c’était un projet privé du maire, auquel il ne se sent aucunement obligé.

Cette attitude arrogante est tout simplement scandaleuse, parce que totalement décrochée des réalités plus qu’évidentes de la nécessité d’un virage à 180 degrés en faveur de l’environnement. Or tout retard dans nos actions actuelles seront encore plus pénibles à rattraper et nettement plus couteux en amont, si on persiste à les ignorer par pur opportunisme politique, doublé d’une vision limitée au court terme seulement.

7 « J'aime »

Compilation de transformations urbaines.

18 « J'aime »

The urban development project manager of Peter-McGill Community Council is 100% on board with the pedestrianization of Mackay between Sherbrooke and Maisonneuve. Concordia University apparently also has it in their master plan to pedestrianize the street now (it’s not fully released yet but it was passed around internally).

10 « J'aime »

J’aimerais aussi voir une amélioration du terrasse Hall et le verdissement du stationnement des annexes derrière hall.

9 « J'aime »

Ca serait magnifique si Concordia déménageait son pavillon des Beaux-arts, qui se trouve actuellement sur René-Lévesque, dans les édifices sur Bishop avec un potentiel d’agrandissement dans la cour arrière, et le tout donnant sur la grande terrasse Hall. Et juste en face du MBAM.

1 « J'aime »

The back area will actually be covered soon for construction (the Hall Building doesn’t follow the correct fire regulations, so they need to build another staircase within the building, which will require opening up the back section of the building). That’s another reason why we’re pushing for Mackay being pedestrianized, as this space will be taken away, so we want more!

But also to go with what you said, we want to add plants and green the space in the back area as well! Because it’s currently the student organizations that run the space, there’s not enough money to invest in that, but hopefully Concordia University includes something like that in their master plan

3 « J'aime »

There was a meeting with the businesses on Avenue du Mont-Royal, they want no bikes along the pedestrianized street between 12h - 24h, which I completely agree with. It sounds like the meeting went well, I hope the city could actually implement it next year

4 « J'aime »

Sounds reasonable. A bit like Bernard in Outremont which this year banned bikes during the day but allowed them early in the morning and at night.

1 « J'aime »