Discussion sur les expansions potentielles du réseau Bixi dans le grand Montréal
Bixi explique les critères utilisées pour déterminer les emplacement des stations ici
Discussion sur les expansions potentielles du réseau Bixi dans le grand Montréal
Bixi explique les critères utilisées pour déterminer les emplacement des stations ici
From SEAO Saint eustache, saint-lambert and Sherbrooke are getting bixi this year
And Dorval is apparently in the process according to what the mayor said during PSSO meeting
My idea for a Pointe-Claire bixi network
Explanations
Five of the stations are near transit connections. Stations can be placed next to the existing bike parking. The exo stations are also connected to each other via the Donegani bike path.
The other three are near trip generators
Others that might work are Hymus/Delmar and Hymus/St-Jean, which are connected via the Hymus path, and have had a lot of recent development. For the same reason, one on Alston could also work if the cycle path is extended between Alston and Paprican, and especially if the bridge over the 40 gets completed
I didn’t want to get too overboard, since there is a cost to the stations themselves.
the hospital
I originally had the Seigniory Park station on Stillview/Frobisher, but I couldn’t figure out a good place to physically fit the station there
the veterans cemetery
I don’t imagine the cemetary would be a big trip generator. Although one somewhat close by at the north of Cartier Ave might make some sense.
i would have a second station for the pool/ice ring
Probably a good idea. I had originally envisioned one for the library, one for the rink, but merged them in the name of economy.
Pointe-Claire plaza
Probably too. But the crossing into the parking lot needs to be improved
Stuart Hall
I’d disagree with you on that one, at least for now. There is no comfortable bike connection there, and on most days it’s not even that busy.
for the village, move it to Lakeshore and cartier…
I chose Lanthier/Cartier because that’s where the separated path currently ends. Although now that I think of it, maybe it should take up the parking spot right in front of Wild Willy’s
I have some ideas for other west island cities, that i’ll post here later
You mean the location of the garden place?
For dorval what they told me was 5 station, 50 bikes
So good luck
My guess:
I am not putting YUL (even if it’s on dorval territory) because of it being federal jurisdiction and it’s a HELLHOLE for cars
FWIW, this was my idea for dorval
Explanation
Also I put one in the HotelParc of the airport since there is actually a bike path that leads there, and I find the idea of taking a Bixi to go catch your flight amusing.
I actually found this map in an attachment on this consultation page of Dorval
I have no idea why it’s shown on “Réseau cyclable existant” in 2023
So dorval is getting bixi for DES SOURCE REM (even if legally the station belongs to Pointe-Claire)
And apparently we already know now that Marie-Curie will get bixi huh
Last I heard by the way Dorval is awaiting funding to pay for getting bixi and it’s at a standstill or something
Dorval avait 2 stations Bixi en 2018, je crois, une à la gare et l’autre à l’aéroport. Je les avais utilisées quelques fois. Très pratique pour aller chercher quelqu’un à l’aéroport sans payer pour prendre la 747, mais en prenant la 211.
Je suis content pour St-Lambert, ça fera un bel ajout pour étendre le réseau sur la Rive-Sud. Ils pourront se rendre au métro facilement. Pour les touristes aussi qui pourraient prendre un bixi au parc Jean-Drapeau et aller prendre une crème glacée dans le centre-ville de St-Lambert.
Il va manquer des bixis à Brossard aux abords du REM et ce sera parfait.
De ce qu’on a pu voir récemment ici sur les forums Saint-Eustache et Deux Montagnes auront pour la première fois des stations (5 pour Deux-Montagnes, 8 pour St-Eustache) Ainsi qu’un réseau grandement étendu pour Laval (75 contre une vingtaine en 2024). Je me suis donc amusé a illustrer ce que ça pourrait avoir l’air
Pour avoir un réel effet de réseau j’ai privilégier la densité plutôt que d’étendre le territoire, donc je n’ai rien ajouter au nord de la 440 sauf bien évidemment près du REM dans l’ouest de l’ile ce qui a aussi pour avantage de créer un continue avec les stations de la rive nord.
Bien hâte de voir ce que ça va réellement avoir l’air en avril!