Prolongement de la ligne orange vers Bois-Franc/Laval

Probablement une vieille carte de l’AMT entre 2009-2013.

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Effectivement, la ligne Mascouche en pointillé semble indiquer qu’elle est encore en construction

On a du nouveau sur ce projet? Pas mal de gens ont poussé pour le faire officialiser mais c’est a quel stade deja? On attend une étude de CDPQi pour le REM vers Laval (qui engloberait cette portion)?

Il semble que non. J’ai revu rapidement le projet de loi 66 concernant l’accélération de certains projets d’infrastructure, et aucun prolongement de la ligne Orange n’est mentionné. Ça ne fait pas non plus partie du mandat de CDPQ infra

Désolé si j’ai “bumpé” un peu ce fil de discussion, mais je voyais dans ce clip de Reece Martin un petit lien entre l’éventuel prolongement de la branche ouest de la ligne Orange vers le nord… et l’idée qu’elle puisse peut-être un jour former une boucle complète avec sa branche est dans un futur (utopique… d’ici une couple de décennies… :upside_down_face:).

Je sais que cette idée n’est toutefois pas partagé par tous… et qu’il y a plusieurs besoin ailleurs… et que le contexte sanitaire actuelle n’est pas nécessairement favorable pour les TEC, mais bon. :wink:

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Promesse électorale dans 3,… 2,… 1 ?! :smirk:

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Dit par le ministre Bonnardel ce vendredi à Laval !

«Maintenant que nous avons sécurisé l’échéancier et le coût du prolongement de la ligne bleue, la nouvelle priorité pour le réseau de métro, c’est la ligne orange» — François Bonnardel

Également le tronçon sur Chomedey et privilégié sur Curé-Labelle avant la 440…

Rappelons aussi que l’étude Systra disais que c’était plus rentable et efficace un Métro en souterrain de Côte-Vertu à Laval de l’autre côté du Pont Lachapelle sur la fameuse intersection Cartier/Curé-Laballe/Chomedey !

Pour voir l’étude…

TEC structurant à Laval - Axe Saint-Martin (SRB)

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Pressure mounting on government to extend metro line to future REM station

Global News | Posted May 31, 2022 6:04 pm EST | By Tim Sargeant

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WATCH: Some 169 new housing units are set to be built in the St-Laurent borough but some local politicians have expressed concern, saying the project is missing easy access to public transit. As Global’s Tim Sargeant explains, there are calls to merge the city’s new high speed rail line with the existing metro line.

A new housing project is well underway in the Saint-Laurent borough to build 169 affordable units for low-income families.

The project is being built in the shadow of thousands of other private-housing units and the future Bois-Franc REM (Réseau express métropolitain) train station.

Montreal elected officials insist the booming housing starts in the area combined with plans to build a new elementary school are just some of the reasons why a future extension of the orange metro line from Côte-Vertu to the Bois-Franc REM station makes sense.

“It’s the biggest bang the government will get for the taxpayers’ buck to be able to make that connection for one kilometre,” Alan DeSousa, the Saint-Laurent borough mayor, told Global News.

A tunnel of almost one kilometre has already been dug from the Côte-Vertu metro station toward the Bois-Franc REM stop. Officials argue only one more kilometre is needed to convert this into a bimodal station.

“What we need right now is that we connect the two systems, which is the REM and the orange line,” Montreal Mayor Valérie Plante said.

The final decision sits with the Quebec government but so far no commitment has been made.

“We’re evaluating the best solution for the best project,” Claudi Loupret, a spokesperson from the transport minister’s office, wrote in an email to Global News.

A bimodal station at Bois-Franc is in a location surrounded by new homes and an elementary school that is planned to be built. It will give a new public transit option to the Trudeau international airport, only a few kilometres away.

“It’s going to serve thousands and thousands of people around here,” Aref Salem, the Montreal Opposition leader told Global News.

Officials are hoping the government will commit to the extension by the time the entire REM network is up and running, scheduled for the end of 2024.

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CABINET DE L’OPPOSITION OFFICIELLE - Prolongement du métro jusqu’à Bois-Franc - Ensemble Montréal demande au gouvernement d’aller de l’avant

NOUVELLES FOURNIES PAR Ville de Montréal - Opposition officielle à l’Hôtel de Ville de Montréal | Juin 10, 2022, 07:00 ET

MONTRÉAL, le 10 juin 2022 /CNW Telbec/ - Le maire de l’arrondissement de Saint-Laurent, M. Alan DeSousa, se réjouit de l’annonce du gouvernement du Québec de faire du prolongement de la branche ouest de la ligne orange du métro, qui inclura notamment la gare Bois-Franc, sa nouvelle priorité. Il l’appelle toutefois à dévoiler rapidement l’échéancier et les coûts du projet sachant que la mise en service du Réseau express métropolitain (REM) à Bois-Franc est prévue pour 2024.

« Maintenant que le gouvernement a sauvé le projet du prolongement de la ligne bleue du métro en sécurisant l’échéancier et les coûts du projet, il faut impérativement définir ces mêmes balises pour le prolongement de la ligne orange du métro jusqu’à la gare Bois-Franc », souligne M. DeSousa.

Rappelons qu’une motion déposée par Ensemble Montréal au conseil municipal demandant au gouvernement du Québec de prolonger la ligne orange jusqu’à la gare Bois-Franc du REM a été adoptée à l’automne 2019. Cette proposition est d’ailleurs partagée par plusieurs acteurs du milieu de la mobilité. Seuls 2,2 km séparent la station de métro Côte-Vertu de la future station Bois-Franc du REM et 1,2 km du tunnel a déjà été déjà creusé grâce à la construction du garage de métro Côte-Vertu, ce qui réduira grandement les coûts et délais du projet.

« L’arrondissement possède un pôle d’emploi qui est en pleine effervescence et compte pour plus du quart des emplois sur l’île de Montréal. Malheureusement, plus de trois déplacements sur quatre à destination de Saint-Laurent s’effectuent en voiture, signe du manque d’infrastructures lourdes de transports collectifs », ajoute le maire de Saint-Laurent.

Ensemble Montréal rappelle d’ailleurs que le gouvernement a entre les mains depuis 2019 une fiche d’avant-projet qui conclut à la nécessité d’aller de l’avant avec des analyses poussées de ce projet majeur de transport collectif.

SOURCE Ville de Montréal - Opposition officielle à l’Hôtel de Ville de Montréal

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Ho boy, looks like I missed that one. Seeing amateurish reporting inaccuracies like that about stuff I know about (public transit and urban development) always makes me more skeptical of the other stuff I read in the media…

The Bois-Franc TOD and the Poirier sector are still slated for way more development than 169 units. That unit count is just for the coop, which is a small proportion of the developable land in the sector.

Compared to a lot of other areas it’s actually doing fine. You have a frequent line (64), you’ll have 2 stations (Côte-Vertu and Bois-Franc), and the SRB CV/Sauvé is not too far; it’s pretty well covered compared to other inner suburbs of Montreal. Of course the extension is still justified from the point of view of connectivity, but the fact that it hasn’t been built yet is not a justification to hold back development.

sigh The project isn’t to merge the lines, it’s to connect them. Also, the REM is not high-speed rail.

The officials are wrong. You need to extend the tunnels past Bois-Franc if you want trains to be able to reverse efficiently at the end of the line. Usually it’s 400-500m extra for a “drawer-style” line terminus, standard across the rest of the system.

That segment is part of the recently announced bureau de projet for the N-S axis to Dagenais. Which is no doubt what prompted Ensemble Montreal to apply pressure.

That’s not the goal of the extension (can be misleading) and the airport is not a very significant driver of ridership for the REM anyway (IIRC 1.5M annual onboardings, forecasted 2018).

That’s true of any halfway sensible transit project, this doesn’t really speak of the viability of the project (even though in this case it is a very viable one). Arguably, the main purpose of connecting the orange line to the REM at Bois-Franc is to allow transfers through VSL and to Côte-des-Neiges/NDG, not to benefit local residents. And yet that aspect of facilitating broader mobility isn’t even brought up in the article!


You see stuff like this written in the news, you remember how most people get their information about urban planning and public transit in the city, and then you wonder why people are confused and all over the place as to what’s actually happening? Tsk tsk.

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I’ll deign to provide a different argument.

As the REM is nearly parralel to the Orange line heading south, destinations on the orange line will be reachable from day one by a quick transfer to a bus line (with the exception of Villa-Maria and parts south of there). This reduces the importance of the Bois-Franc missing link as compared to others such as the Broadway gap in Vancouver.
The extension will however liberate the local bus network from having to serve Côte-Vertu. Therfore, true east-west connections north of the existing terminus will result from this extension. That will be transformative for local transit access and development.

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You shouldn’t hesitate to write in their comments, or report errors. Those outlets usually have the journalist contact info or a link to directly report mistakes or inaccuracies.

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I’m aware, but I’m afraid that I couldn’t come across as calm and professional when emailing people about inaccurate or misleading articles like this. Also, the fact that I work for a public transit agency could make me appear to be a biased or self-interested actor, not to mention the fact that I have to control what I’m allowed to say in public.

That is indeed true; but you’re easily adding a 10 minute tax by forcing a transfer due to the slower commercial speed of buses and the time required for the connection. Not a death sentence like the Broadway gap as you said, but not insignificant either.

Very good point.

Another argument that favors the extension far more than mere local coverage in VSL stems from offering redundancy to the REM between Bois-Franc and downtown. In the event of an incident on either line, you’ve got an alternate option for people upstream of Bois-Franc. Alternatively, were the REM to come close to its capacity (especially on the segment between McGill and Edouard-Montpetit), you’ve got an alternative with plenty of residual capacity in peak times, even pre-pandemic, in the form of the Western Orange line.

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I honestly felt like this was a missed opportunity when they announced it. Let use me for example. I live in N.D.G, I hop on the Orange Line, switch to the blue line at Snowdon, then get off at Edouart-Montpetit to take the REM all the way to the airport. That is 2 full transfers + a bus ride to get there. Now if Bois-Franc Existed. I would just have to take the orange line there, transfer there, and go to the airport. I literally save 20 minutes.

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There are multiple benefits to the proposed connection, but a non-negligible one would be a two-seat ride from the northern half of the West Island (roughly southern Kirkland, Pte-Claire north of Sedgefield, and the subdivisions straddling Hymus all the way to the Back River), western Laval, and Deux-Montagnes direct to the MUHC Glen Site.

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Des nouvelles plus précises sur le prolongement dans l’article!!

«En prévision d’un futur prolongement vers Bois-Franc, on a fait deux amorces de tunnels. Elles sont bétonnées et déjà prêtes pour commencer l’excavation de tunnels», a révélé Leila Britel, directrice de projet à la STM.

«On va attendre les études, mais on veut un raccordement à la station du REM. C’est un minimum», a revendiqué la mairesse de Montréal, Valérie Plante.

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Sa présence permettra d’augmenter de 25% la fréquence des trains à l’heure de pointe. En terme de minutes, le temps d’attente pour les usagers passera donc de deux minutes et demie à deux minutes.

J’imagine qu’ils parlent ici de la fréquence théorique de la ligne? Avant la pandémie, les trains arrivaient déjà aux 2 minutes, voir moins sûr l’heure de pointe.

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