Billettique et tarification métropolitaine

Yes, but in Montréal we have also been replacing tourniquets without upgrading them to a new kind with tap-out compatibility. A huge wasted opportunity if we wanted to modernize the system.

But what I meant was the Vancouverites figured out how to tap in and tap out, so I don’t think “it’s too difficult” is a good defense against its implementation. And Vancouver isn’t the only city with this system, it’s just the one I lived in during the transition from paper to digital tickets. They changed how monthly passes worked quite a lot, and even I was confused the first time I tried to buy a digital monthly pass, but they communicated well and everyone figured it out within a month. With proper advanced communication, and signage near the tourniquets, I don’t think that teaching les Montréalais·es how to tap out would be as hard as the ARTM thinks.

1 « J'aime »

I still want to see how they will enforce yul’s exclusive fair zone unless we just have fare inspectors 24/7 at yul

@coledev is bringing up how there has to infrastructure made to support fare machines on both sides of the fare gates, and in some cases, (like Papineau Station) there isn’t room for a fare machine on that side. The STM also doesn’t have the money to add new plugs, they barely have enough money to maintain to ceilings

2 « J'aime »

:cry:

7 « J'aime »

24008_28_grillewebtaxicollectif_fra_hr_v2 (1).pdf (551.9 KB)

One of the harder to find artm price charts

Interestingly unlimited weekend are not accepted on any taxibus

Ok this is hilarious,

Someone was fed up and printed this and taped it at Fairview’s always broken machine

93079405679367.pdf (352.9 KB)

Here’s a scan of the doc they installed

6 « J'aime »

Too bad they didn’t print a QR code with it

1 « J'aime »

Fairview terminus early morning of the first of each month is a disaster with that machine as the human booth only open at 11… The lines for both stm users and exo users at that singular machine are stupid… Glad that people are trying to get others to use chrono recharge

2 « J'aime »

I don’t scan QR codes unless I am sure they are from a trusted source. It can be a security issue, you never really know what site it will take you to and the data it will try to get.

1 « J'aime »

J’ai une question.

J’ai trouvé une carte OPUS qui traînait chez moi. Lorsque je la scanne dans Chrono, ça indique qu’elle est valide et que c’est un abonnement. Pourtant je me suis désabonné il y a plusieurs mois. Je viens de prendre le métro avec et elle fonctionne.

Comment la validation des carte OPUS à l’année fonctionne? Il faut un accès au réseau pour qu’ils puissent savoir si l’abonnement est toujours en vigueur?

When you leave the subscription it will blacklist the card since they can’t cancel the ticket it self
You need a validation for it to be reprogrammed as blacklisted

This was a big issue during covid where they offered you to pause the subscription but they could not blacklist the card it self

Ils chargent un titre valide pour la durée de vie de la carte. En temps normal, quand un membre résille son abonnement, l’ARTM devrait révoquer ajouter la carte qui y est associée à une liste de révocation qui est elle-même propagée sur le reste du réseau dans les jours qui suivent. Si ta carte fonctionne encore, c’est qu’elle n’est pas/plus sur cette liste. C’est le résultat de soit un oubli, soit un bug.

Je ne te conseille pas de l’utiliser par contre. Même si ton compte est fermé, il y a de bonne chances que ta carte y soit toujours lié et le service de facturation de l’ARTM risque de te contacter à l’effet que leur système les a averti que tu l’as réactivée.

So maby u could help me then.

My sub Ends before my card

Le mieux que je peux faire est extrapoler. Considérant que ta carte n’expire que 1 mois après ton titre annuel, j’imagine que le gap est conçu pour t’inciter à renouveler la carte avant qu’elle n’arrive à échéance.

Si c’est le cas, c’est probablement pour prévenir la situation fâcheuse où un abonné dépasse l’échéancier et se ramasse dans un bus/metro/train avec un titre invalide et une OPUS non-rechargeable.

Si mes souvenir son bon, l’ARTM ou la STM envoient la nouvelle carte par la poste quelques jours/semaines avant que l’ancienne expire. Tbh, je peux certainement me tromper sur ce dernier point. Ça fait longtemps que je n’ai plus OPUS et cie. :sweat_smile:

My situation is even more weird due to me having a card content transfert for a specific situation

Avec un seul titre j’ai fait bus-ligne orange-REM-ligne verte.

Les correspondances sont prêtes pour la phase 2 du REM

Je crois que ça a été comme ça depuis longtemps. C’est écrit nullement dans les règles, mais les correspondances métro-bus-métro sont permises, alors que métro-métro ne l’est pas.

Je sais pas si métro-bus-métro fonctionne si tu reprends la même ligne par contre. Avec le REM j’ai fait orange-rem-vert et non orange-rem-orange.

Vivement un changement dans système de zonage contre productif. On pourrait garder les même zones mais charger en nombre de zone traversés. Une zone: exemple montreal/ laval tarif A. 2 zones Laval longeuil tarif AB.

2 « J'aime »

Comme à une foule d’autres endroits dans le monde…

17 « J'aime »