Trains exo - Discussion générale

La prochaine amélioration qu’on risque de voir sont sur les lignes exo1 et exo2, en parallele avec la création d’un service TGF de Toronto à Québec. Des voies dédiées et électrifiées seraient partagées entre les deux services.

Maintenant quelle forme ça va prendre? Par ou ça va passer? On peut seulement spéculer pour l’instant. Mais on aura pas à patienter trop longtemps, car je sens que ça va se faire plus vite que l’on imagine.

Exo4 et exo5 pourront aussi bénificier des nouvelles infrastuctures du TGF. Il resterait seulement exo 3 à modernisé, possiblement en parallele avec un service regional vers sherbrooke et un service international vers NY.

2 « J'aime »

À l’exception des informations qui nous ont été fournies jusqu’à présent, cela nous porte à croire que le TGF ne sera électrifié qu’à l’extérieur de Montréal et que le statu quo demeurera sur la subdivision Vaudreuil.

2 « J'aime »

CN et CP sont ouvertement hostiles à toute électrification sur leurs voies.

L’achat de la sub Westmount ce serait bien, mais Exo dépend des subventions du gouvernement pour ce genre de projet.

Déjà si on pouvait juste mettre des caténaires à la gare Lucien-L’Allier permettrait aux ALP-45 de ne pas utiliser leurs diesels pendant leur attente en gare ça ferait économiser pas mal de carburant.

3 « J'aime »

I mean it’s right there in the name! :joy::joy:

2 « J'aime »

It’s honestly depressing, driving along Cardinal, Donegani, or Elm, and usually seeing CP freights rumbling through the exo stations instead of sleek, multilevel EMUs.

2 « J'aime »

I’ve written before, this segment — if electrified and served by right-sized EMUs — could easily handle new stations at Cavendish and Atwater, and become a de facto “surface metro” between Mtl-O and downtown. Like half an RER, upgrading service on exo1, 2, and 4 would make for decently short headways on the Westmount Sub, allowing show-up-and-go ridership.

6 « J'aime »

Like something similar to the Trillium line in Ottawa ? With autralian EMUs of course. Unfortunately it would take a lot of time to electrify. It’s sad that by the time a project like this gets done, our MR-90 will have died of old age.

1 « J'aime »

Yeah the new Sydney multilevels are pretty sweet, but just like REM, we certainly don’t need a bespoke design; a climate-adapted version of the proven X’Trapolis Duplex currently in use on RER would work really well — especially with smaller sets (exo1 currently handles ~14000 a day compared to RER A’s 1.2 million!).

1 « J'aime »

The Stadler Kiss also looks like a good solution as it has been used in countries with a similar climate (switzerland). Though I think both trains will have to be modified to comply with the FRA/TC requirements.

Also, I just learned that Bombardier (Alstom), will manufacture Multilevel Gen 3 EMUs for NJ transit. It could be an interesting option for exo as their personnel is already familiar with Gen 2 Multilevels.

1 « J'aime »

It looks cursed if you ask me

2 « J'aime »

They are really ugly compared to modern EMUs everywhere else in the world, so I have no doubt that they are FRA compliant! :joy:

3 « J'aime »

I would bet on these if I had to predict which EMU exo would choose… Let’s also not forget that they are manufactured in Québec. They could be less ugly if we decided to paint them. The bare metal looks like it’s from the 1960’s.

1 « J'aime »

Oh but wait, multilevels won’t be needed as platform heights on EXO 1,2,4 are the same at every station.

Multilevel sets allow shorter, lighter trains with about 40% more capacity per length. The KISS already meets FRA waiver admissibility on CalTrain’s main corridor, I suspect with dedicated tracks on exo1 and express loops on 2 and 4, such waivers might be granted here too.

Exact. Aussi, les BiLevels ont un temps d’arrêt en station (dwell time) beaucoup plus court en raison de leurs deux portes doubles de chaque côté.

Les multilevels sont super longs à remplir et vider avec leurs portes simples.

Les voitures loges sont pires à cause de la loge de conduite qui fait qu’il n’y a qu’une porte pour quai bas par côté.

1 « J'aime »

I think the disconnect is that we here differentiate between multilevel and bilevel based on platform heights. In Europe and Australia, multilevel just means there are boarding levels and then seating levels above and below, but platform heights are uniform.



1 « J'aime »

I know, my bad, I meant Multilevel (the product name). They have 2 sets of doors to accomodate for our lack of deciciveness on platform height. As the Vaudreuil sub has the same platform height at every station, exo should consider either:

  1. Not do anything and just buy rolling stock compatible with low platform height
    or
  2. Raise, all plaforms to high platforms and get high floor rolling stock. (more choice)

Choice 2 is facilitated by the fact that exo uses Multilevel cars that can acomodate both height during renovation, all current bilevels could be directed to exo 5 instead.

1 « J'aime »

Toutes les gares des lignes Exo 1 et Exo 2 sont à plancher bas. On pourrait juste prendre des voitures bi-niveaux avec portes au niveau inférieur et rampes déployables pour assurer un accès sans marches.

CalTrain avec ses nouveaux Stadler Kiss semble avoir trouvé la solution “idéale”…

Des portes pour les deux hauteurs de quai.

3 « J'aime »

C’est la formule qu’on utilise pour nos multi niveaux. Je la trouve personnellement moins intuitive que de maintenir les portes à un seul niveau.

On perds les sièges du niveau intermédiaire. Personnellement, il m’est arrivé à plusieurs reprises de me diriger vers la mauvaise paire de portes juste pour me rendre compte de mon erreur à la toute dernière seconde. C’est assez déplaisant.

4 « J'aime »