Station Kirkland

Un détour temporaire à prévoir au cours des prochains mois, pour les résident.e.s du coin…

Entraves de la rue Jean-Yves entre la voie de service et le centre RioCan Kirkland

  • ROUTIÈRE
  • À partir du 7 février 2022, pour environ 9 mois *
  • Ouest-de-l’Île et Aéroport

Nature des travaux :

La construction de la station Kirkland a commencé en janvier 2022. La première phase des travaux consiste à excaver ses fondations puis à installer la structure d’acier de l’édicule de la station.

Afin d’assurer la sécurité des piétons et des usagers de la route, une entrave de longue durée sera mise en place sur une portion de la rue Jean-Yves :

image

Impacts et mesures d’atténuation :

  • Fermeture complète d’une portion de la rue Jean-Yves, entre la voie de service et le centre commercial. Un détour sera mis en place via la rue Houde. Des signaleurs et la signalisation adéquate seront en place afin de faciliter la circulation aux abords du chantier.
  • Maintien de l’accès aux commerces durant la totalité de l’entrave. Les piétons pourront circuler sécuritairement via le parc des Bénévoles pour contourner l’entrave.
  • Du bruit et du camionnage pourraient être engendrés par ces travaux. Afin d’assurer le respect des critères de bruit auxquels le projet est assujetti, un suivi est effectué par des experts en environnement.

Et voici une nouvelle caméra, qui sera intéressante à suivre (n’est-ce pas @SameGuy :wink:), par l’immensité de la station qui y sera construite :grin::


Devisubox

9 « J'aime »

Vu sur la page FB du REM:

image Réseau express métropolitain - REM

[Station Kirkland] Les travaux d’armature sont en cours du côté de la station Kirkland. Prochaines étapes : installation de la structure d’acier et du plafond en bois.

Une caméra vient d’être installée sur le chantier pour suivre l’avancement des travaux 👉 https://bit.ly/3x73s2U


Prendre note que, depuis ma publication du 5 février dernier, il y a eu des modifications à l’Info-Travaux des entraves de la rue Jean-Yves entre la voie de service et le centre RioCan Kirkland:

Nature des travaux :

La construction de la station Kirkland a commencé en janvier 2022. La première phase des travaux consiste à excaver ses fondations puis à installer la structure d’acier de l’édicule de la station.

Afin d’assurer la sécurité des piétons et des usagers de la route, une entrave de longue durée sera mise en place sur une portion de la rue Jean-Yves :

image

Impacts et mesures d’atténuation :

  • Fermeture complète d’une portion de la rue Jean-Yves en direction nord, entre la voie de service et le centre commercial. Un détour sera mis en place via le central commercial. Des signaleurs et la signalisation adéquate seront en place afin de faciliter la circulation aux abords du chantier.
  • Fermeture complète d’une portion de la rue Jean-Yves en direction sud, entre la voie de service et le centre commercial. Un détour sera mis en place via le central commercial. Des signaleurs et la signalisation adéquate seront en place afin de faciliter la circulation aux abords du chantier.
  • Maintien de l’accès aux commerces durant la totalité de l’entrave. Les piétons pourront circuler sécuritairement via le parc des Bénévoles pour contourner l’entrave.
  • Du bruit et du camionnage pourraient être engendrés par ces travaux. Afin d’assurer le respect des critères de bruit auxquels le projet est assujetti, un suivi est effectué par des experts en environnement.

Photos des travaux de cette station, partagées sur le site de NouvLR:

Station Kirkland - Hiver 2022

2 « J'aime »

Déniché sur YT

REM-Montreal #309 - Station Kirkland Update - 20/04/2022

23 avr. 2022

REM Montreal

Station Kirkland Update - 20/04/2022

Je ne vois pas comment les gens peuvent argumenter que cela est l’équivalent de la Métropolitaine et coupe un quartier en 2…

3 « J'aime »

I don’t think anybody is arguing that the Anse branch cuts any neighbourhood in two.

1 « J'aime »

Extrapolating it for the REM-B. Essentially same structural girth, maybe even slimmer.

1 « J'aime »

We also have to ask what makes something “cut” a neighborhood in half.

Surface level train tracks and highways cut neighbourhoods in half because a quick moving vehicles needs fences to keep people off the right of way, this causes a physical barrier.

The met cuts things in half because it’s loud, it’s polluted and dirty. Nobody wants to be there and thus nothing of value is done there. Businesses either don’t exist or primarily serve drivers. There is nothing physically blocking you, and thus is an external factor barrier.

The REM A or B is neither of these. It’s fully permeable physically and is relatively quiet when compared to the lanes of cars it’ll be displacing. Plus, it actually is both a source and sink of pedestrians which should have the effect of making these places more lively rather than less.

5 « J'aime »

Not to be too much of a pedant but the REM A is not all that permeable. It’s just that

  • The new ROWs are mostly along highway corridors and thus don’t create additional fractures compared to what was already there
  • The old ROW is relatively impermeable for its surface segments but the neighborhoods around it were built after the ROW were reserved, so the REM A doesn’t really create additional fractures in that way
  • Some transverse streets were indeed closed on the DM branch in order to ensure grade separation (Rue Graveline in Sainte-Dorothée, Chemin du Tour at l’Île-Bigras, Rue Henri-Dunant in Deux-Montagnes), which is detrimental to permeability. These are minor streets in low-density areas so the impact is pretty minor though.
1 « J'aime »

You’re correct. I should have mentioned in the case of A it doesn’t reduce permeability much, and in some cases increases it due to raising previous surface level operations (such as in Roxboro).

However most of the operations are in places that would otherwise be impermeable anyway like as you say, highways, railways, etc.

2 « J'aime »

Photos des travaux de la station, partagées sur le site du REM:

Structure aérienne près de la station Kirkland - Avril 2022

3 « J'aime »

Photos des travaux de cette station, partagées sur le site de NouvLR:

Station Kirkland - Printemps 2022

4 « J'aime »

This is absolutely shameful. What should be a 7 minute walk (only 350m away) is a 30 minute walk over a nice highway and the long way around because there’s no paths connecting them. Kirkland has to do something about this right? Or do people like this??

7 « J'aime »

Pretty insane indeed.

Cities purposely made those tortuous streets to avoid non-local traffic. Those cities should also pay for correcting the problem.

10 « J'aime »

And the spacing between most Kirkland McMansions south of the 40 is so tight that the municipality won’t be able get easements for public paths between them like in some of the older areas north of Brunswick. I’ll be able to use the path linking Château-Pierrefonds with Houde/Château-Kirkland to shave about five minutes off my eventual bike/scooter ride to Kirkland station (10-ish minutes instead of the 15-ish going east to Henri-Daoust or west to the A440 trails).

1 « J'aime »

Pointe-Claire is just as bad. The new buildings going up on Hymus west of Saint-Jean, are forced to walk 27mins to get to the station. A walkable and cyclable path could actually help relieve the traffic residents complain about south of the 40.

2 « J'aime »

Too bad this is Point-Claire’s idea of a bike lane:

6 « J'aime »

So narrow it doesn’t even fit the bike stencil

5 « J'aime »

Hey at least they finally paved Lakeshore. I haven’t ridden my all-aluminum Kona Dr Dew in a while because the terrible roads make it extremely unpleasant. I used to try riding home from work on Lakeshore, but it was awful, and I took the much less scenic, much more boring Donegani-Inglewood-Stillview-Ste Marie route just to save my ass.

1 « J'aime »