Station Anse-à-l'Orme - Discussion

Discussion sur la station Anse-à-l’Orme du REM.

** À mettre à l’entête de ce fil, si possible **

La station Anse-à-l’Orme est la station terminale du REM dans l’Ouest-de-l’Île, à Sainte-Anne-de-Bellevue. Elle est dotée d’un stationnement incitatif et d’un terminus d’autobus afin de desservir les municipalités avoisinantes. Cette station permettra aussi l’accès au futur Grand parc de l’Ouest, qui se trouve à proximité, et à ses 3 000 hectares de nature.

Type de station

À niveau

Municipalité

Sainte-Anne-de-Bellevue

Plan d’implantation

La station Anse-à-l’Orme est située à l’intérieur du quadrilatère formé par le chemin Sainte-Marie, l’autoroute 40, le chemin de l’Anse-à-l’Orme et le boulevard Morgan. L’accès au stationnement incitatif est prévu par le chemin Sainte-Marie.

https://rem.info/sites/default/files/Plans%20d’implantation%202020/PI_Station_Anse-a%CC%80-l’Orme_FR.pdf

Aménagement- Début de la construction : printemps 2020

  • Hauteur de la station : 11,3 m à partir de la voie publique
  • Longueur du quai : 80 m
  • Aménagement paysager autour de la station (ex. arbustes, vivaces, etc.)

Services- Accessibilité universelle aux quais de la station au moyen d’ascenseurs

  • Vélo : 20 supports, dont 10 en milieu couvert
  • Accès cyclable : chemin Sainte-Marie
  • Autobus : 10 quais
  • Dépose-minute, transport adapté et espaces pour les taxis
  • Stationnement incitatif : 200 places, incluant 3 cases pour accès universel, 20 cases réservées pour le covoiturage et 4 cases avec bornes de recharge pour les voitures électriques

Fréquence lors de la mise en service complète du réseau- Heures de pointe : 10 min

  • Hors pointe : 15 min

Temps de parcours- Brossard : 51 min

  • Gare Centrale : 34 min
  • McGill : 32 min
  • Édouard-Montpetit : 29 min
  • Bois-Franc : 18 min
  • YUL-Aéroport-Montréal-Trudeau : 36 min*
  • Deux-Montagnes : 44 min*

* Pour vous rendre à cette station, vous devez effectuer une correspondance à la station Bois-Franc. Nous avons ajouté un temps de correspondance conservateur de 10 minutes dans nos calculs.

https://rem.info/fr/stations/anse-a-lorme

J’ai été surpris de voir que la station l’anse a l’orme avait ses quais au niveau du sol. Croyez-vous que cela limite la possibilité d’une extension future vers Vaudreuil? Pour remonter en hauteur il faudrait selon le plan détruire le milieu humide directement en amont.
Je suis particulièrement intéressé par cette station car mon travail est situé dans ce secteur, mais réalistement je me demande comment la station pourra être reliée aux quartiers environnants. Il n’y a pas assez de monde dans le secteur pour avoir des lignes de bus a haute fréquence et on peut fort probablement oublier les Bixi aussi…

erpj a dit : J’ai été surpris de voir que la station l’anse a l’orme avait ses quais au niveau du sol. Croyez-vous que cela limite la possibilité d’une extension future vers Vaudreuil? Pour remonter en hauteur il faudrait selon le plan détruire le milieu humide directement en amont.
Je suis particulièrement intéressé par cette station car mon travail est situé dans ce secteur, mais réalistement je me demande comment la station pourra être reliée aux quartiers environnants. Il n’y a pas assez de monde dans le secteur pour avoir des lignes de bus a haute fréquence et on peut fort probablement oublier les Bixi aussi…

Selon Canards Illimités, il n’y aurait qu’un petit marécage à l’ouest de la station, mais sa délimitation pourrait être plus grande en vraie, as-tu des photos?

Surtout le plan d’implantation de la station lui même. Disons que la tache verte a l’air assez grande… mais c’est peut-être juste schématique.

I really don’t see a near- to midterm possibility of an extension across so much farmland out to Vaudreuil. Don’t get me wrong, I would love to see it happen, I would love to see modern rapid transit everywhere. But the reality is, there is 12 km of nothing in between Kirkland and Vaudreuil. You would get a much better return on investment by spending $1 billion to upgrade exo1 to modern suburban train standards with a dedicated right of way.

Fleurdelys said:

erpj a dit : J’ai été surpris de voir que la station l’anse a l’orme avait ses quais au niveau du sol. Croyez-vous que cela limite la possibilité d’une extension future vers Vaudreuil? Pour remonter en hauteur il faudrait selon le plan détruire le milieu humide directement en amont.
Je suis particulièrement intéressé par cette station car mon travail est situé dans ce secteur, mais réalistement je me demande comment la station pourra être reliée aux quartiers environnants. Il n’y a pas assez de monde dans le secteur pour avoir des lignes de bus a haute fréquence et on peut fort probablement oublier les Bixi aussi…

Selon Canards Illimités, il n’y aurait qu’un petit marécage à l’ouest de la station, mais sa délimitation pourrait être plus grande en vraie, as-tu des photos?

Originally the station was supposed to be exactly at the green splotch just west of its present location, with direct access to Morgan Road and the overpass to the big industrial park. Mais à cause des marécages le plan a dû être changé.

SameGuy a dit :

Fleurdelys said:

erpj a dit : J’ai été surpris de voir que la station l’anse a l’orme avait ses quais au niveau du sol. Croyez-vous que cela limite la possibilité d’une extension future vers Vaudreuil? Pour remonter en hauteur il faudrait selon le plan détruire le milieu humide directement en amont.
Je suis particulièrement intéressé par cette station car mon travail est situé dans ce secteur, mais réalistement je me demande comment la station pourra être reliée aux quartiers environnants. Il n’y a pas assez de monde dans le secteur pour avoir des lignes de bus a haute fréquence et on peut fort probablement oublier les Bixi aussi…

Selon Canards Illimités, il n’y aurait qu’un petit marécage à l’ouest de la station, mais sa délimitation pourrait être plus grande en vraie, as-tu des photos?

Originally the station was supposed to be exactly at the green splotch just west of its present location, with direct access to Morgan Road and the overpass to the big industrial park. Mais à cause des marécages le plan a dû être changé.

Je ne sais pas si c’est simplement pour des raison environnementales ou si les coûts de dédommagement pour la destruction de milieux humides ont suffis à déplacer la station.

Nouveau rendu de la station:


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LOL I’d love to know what that well-manicured parking lot is across the 40.

SameGuy said: LOL I’d love to know what that well-manicured parking lot is across the 40.

Si proche, mais tellement inaccessible aux usagers du REM!

Ça m’amène à la question suivante: est-ce qu’on sait si des traverses/ponts piéton seront construits vis à vis les stations du REM le long de la 40?

SameGuy a dit : LOL I’d love to know what that well-manicured parking lot is across the 40.

https://www.google.com/maps/@45.4326069,-73.9140911,281a,35y,109.23h,62.35t/data=!3m1!1e3

erpj said: Ça m’amène à la question suivante: est-ce qu’on sait si des traverses/ponts piéton seront construits vis à vis les stations du REM le long de la 40?

Pour Pointe-Claire, la ville en planifie une à proximité, mais pour celle-ci, je ne trouve rien à ce sujet. J’imagine que SADB et Baie-D’Urfe devront s’entendre là-dessus. En même temps, je ne vois pas trop l’intérêt considérant la nature du secteur.

Baie-d’Urfé has been begging for a formal connection from the north to its eponymous station on exo1 for decades to help with public transit access to the busy industrial park. It would be ridiculous not to facilitate access from the industrial park to Anse-À-l’Orme REM.

rem_metro En images ? Travaux en cours! ?‍♂️?‍♀️##

https://www.instagram.com/p/CHNflrVHb_T/

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18-12-2020

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Ste-Anne mayor says REM traffic “a disaster waiting to happen”

Ste-Anne’s mayor fears the arrival of hundreds of transit buses headed for the REM station will turn Chemin Ste-Marie into a daily traffic jam

Author of the article: John Meagher • Montreal Gazette
Publishing date: Jan 20, 2021 • 2 hours ago • 3 minute read

Anse-à-l'Orme station is the REM's terminal station on the West Island, located in Ste-Anne­de-Bellevue. It's equipped with a park-and-ride lot and a bus terminal to serve neighbouring municipalities. This station will also provide access to the future Grand Parc de l'Ouest, which is located nearby, and its 3,000 hectares of nature.
The Anse-à-l’Orme station will be the REM’s terminal station on the West Island, located in Ste-Anne-­de-Bellevue. It will be equipped with a park-and-ride lot and a bus terminal to serve neighbouring municipalities. https://rem.info/

Ste-Anne-de-Bellevue Mayor Paola Hawa says she is worried a massive new development on the RioCan site in neighbouring Kirkland will lead to daily traffic jams around the future Anse-à-l’Orme REM station.

Because the Anse-à-l’Orme station in northern Ste-Anne is the last link on the West Island branch of the REM light-rail network, Hawa says the station is a traffic snarl waiting to happen.

She said the arrival of hundreds of transit buses from the off-island, combined with local commuters trying to drive their cars to the station, is going to turn the station’s Chemin Ste-Marie access road into a daily traffic jam.

“The RioCan project is wonderful and it’s great that it will be repurposed, but I’m very, very concerned about the traffic impact of that project,” Hawa said. “Without a new overpass (on Highway 40) in Kirkland, I really don’t see how that can work. Plus, you’ll have about 60 buses an hour coming from Vaudreuil into the Ste-Anne’s REM station, so I don’t see how this will end well.

“The overpass that goes over Highway 40 (near the RioCan Centre) is already at maximum capacity. So can you imagine adding more cars?

“And then, of course, you’re going to have the addition of cars that will try to find parking at the Ste. Anne station and if they won’t be able to, they’ll take Chemin Ste-Marie again to try and do the same thing in Kirkland.”

MONTREAL, QUE.: JANUARY 15, 2021 -- Ste-Anne-de-Bellevue mayor Paola Hawa on the edge of the L'Anse-à-l'Orme Nature Park in her suburb west of Montreal Friday January 15, 2021. (John Mahoney / MONTREAL GAZETTE) ORG XMIT: 65610 - 4986

Ste-Anne-de-Bellevue Mayor Paola Hawa is concerned about extra traffic near the future REM station. PHOTO BY JOHN MAHONEY /Montreal Gazette

Hawa said the initial REM plan was for the Kirkland station to offer a substantial park-and-ride option.

“Remember how the original plan was for 2,000 parking spots at Kirkland and they were supposed to complete the urban boulevard (to Pierrefonds)? It was my understanding that the provincial government had made a commitment to put in a new overpass,” Hawa said. ”Then, for whatever reason. all that changed. The urban boulevard disappeared and the $30 million for a new overpass disappeared, and the parking disappeared.

“So what you see today does not at all reflect what the original plan looked like. The original plan, in my opinion, was well thought out. It’s all the subtractions that came afterward.”

Kirkland Mayor Michel Gibson told the Montreal Gazette last week that public parking is needed at the Kirkland REM station, especially now that a new mixed-use development is planned for the RioCan Centre site.

Gibson added he is confident there will be some kind of parking arrangement for users of the REM station, which is to be operational by 2023-’24.

He said major stakeholders, including the Caisse de Dépôt, RioCan, Broccolini and city of Kirkland, have to hammer out a parking solution.

“If the REM wants the station to be successful, everyone will have to work together,” Gibson said. “RioCan and Broccolini have to sit down with the REM. In our discussions with them, we’ll let them know we need some parking.”

The Anse-à-l’Orme station in Ste-Anne is to have 200 park-and-ride spaces, including 20 spaces reserved for carpooling, four parking spaces with electric car charging stations and three universal access spaces.

There are 10 bus platforms, and drop-off areas for kiss-and-ride, para-transit and taxi spaces. There are also 20 spaces planned for bicycles.

Hawa said she is worried motorists searching for a REM parking spot will converge on the Anse-à-l’Orme station, which is located just north of Highway 40, on Chemin Ste-Marie, between l’Anse à l’Orme Road and Morgan Blvd.

The entrance to the park­-and-ride lot is on Chemin Ste-Marie, which Hawa says is already operating at maximum capacity. She said Chemin Ste-Marie is one of the oldest roads in Montreal and wasn’t built for heavy traffic.

“It dates back to the 1700s and you can’t enlarge it. It’s always going to stay a two-lane, semi-country road.”

Hawa said she has been in discussion with CDPQ Infra (builders of the REM) and several transit authorities, including EXO, but has gotten nowhere.

“It’s like talking to a wall,” she said.

Unless there are substantial changes to existing infrastructure, buses rerouted and more parking added at other stations, she said the traffic along Chemin Ste-Marie is “a disaster waiting to happen.”

Really couldn’t stop for better pictures, but the structure of the station is going up fairly quickly now.

I will stop by on a sunny day next week and see if I can get some better angles.

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Vu sur la page FB du REM:

image Réseau express métropolitain - REM

Dans l’Ouest-de-l’Île, la station terminale Anse-à-l’Orme prend forme! Une fois en opération, elle permettra un déplacement jusqu’à la Gare Centrale en une trentaine de minutes sans stress et sans trafic! Bonus : pas besoin de trouver de stationnement! 😉

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