Ligne orange - Prolongement vers Bois-Franc/Laval

I’ll deign to provide a different argument.

As the REM is nearly parralel to the Orange line heading south, destinations on the orange line will be reachable from day one by a quick transfer to a bus line (with the exception of Villa-Maria and parts south of there). This reduces the importance of the Bois-Franc missing link as compared to others such as the Broadway gap in Vancouver.
The extension will however liberate the local bus network from having to serve Côte-Vertu. Therfore, true east-west connections north of the existing terminus will result from this extension. That will be transformative for local transit access and development.

2 « J'aime »

You shouldn’t hesitate to write in their comments, or report errors. Those outlets usually have the journalist contact info or a link to directly report mistakes or inaccuracies.

1 « J'aime »

I’m aware, but I’m afraid that I couldn’t come across as calm and professional when emailing people about inaccurate or misleading articles like this. Also, the fact that I work for a public transit agency could make me appear to be a biased or self-interested actor, not to mention the fact that I have to control what I’m allowed to say in public.

That is indeed true; but you’re easily adding a 10 minute tax by forcing a transfer due to the slower commercial speed of buses and the time required for the connection. Not a death sentence like the Broadway gap as you said, but not insignificant either.

Very good point.

Another argument that favors the extension far more than mere local coverage in VSL stems from offering redundancy to the REM between Bois-Franc and downtown. In the event of an incident on either line, you’ve got an alternate option for people upstream of Bois-Franc. Alternatively, were the REM to come close to its capacity (especially on the segment between McGill and Edouard-Montpetit), you’ve got an alternative with plenty of residual capacity in peak times, even pre-pandemic, in the form of the Western Orange line.

2 « J'aime »

I honestly felt like this was a missed opportunity when they announced it. Let use me for example. I live in N.D.G, I hop on the Orange Line, switch to the blue line at Snowdon, then get off at Edouart-Montpetit to take the REM all the way to the airport. That is 2 full transfers + a bus ride to get there. Now if Bois-Franc Existed. I would just have to take the orange line there, transfer there, and go to the airport. I literally save 20 minutes.

2 « J'aime »

There are multiple benefits to the proposed connection, but a non-negligible one would be a two-seat ride from the northern half of the West Island (roughly southern Kirkland, Pte-Claire north of Sedgefield, and the subdivisions straddling Hymus all the way to the Back River), western Laval, and Deux-Montagnes direct to the MUHC Glen Site.

5 « J'aime »

https://www.journaldemontreal.com/2022/06/10/montreal-lopposition-veut-un-metro-jusqua-bois-franc

1 « J'aime »

Des nouvelles plus précises sur le prolongement dans l’article!!

https://www.tvanouvelles.ca/2022/06/17/garage-cote-vertu-un-mini-prolongement-de-la-ligne-orange-1

«En prévision d’un futur prolongement vers Bois-Franc, on a fait deux amorces de tunnels. Elles sont bétonnées et déjà prêtes pour commencer l’excavation de tunnels», a révélé Leila Britel, directrice de projet à la STM.

«On va attendre les études, mais on veut un raccordement à la station du REM. C’est un minimum», a revendiqué la mairesse de Montréal, Valérie Plante.

10 « J'aime »

Sa présence permettra d’augmenter de 25% la fréquence des trains à l’heure de pointe. En terme de minutes, le temps d’attente pour les usagers passera donc de deux minutes et demie à deux minutes.

J’imagine qu’ils parlent ici de la fréquence théorique de la ligne? Avant la pandémie, les trains arrivaient déjà aux 2 minutes, voir moins sûr l’heure de pointe.

1 « J'aime »

En fait, d’un point de vue signalisation, la ligne 2 orange peut déjà être aux 2 minutes. Seulement, il manque de trains au départ de la branche ouest car il manque d’espace pour les stocker un nombre suffisant. L’arrière gare Cote-Vertu est à capacité.

3 « J'aime »

Il est question du prolongement dans ce reportage au Téléjournal 18h

6 « J'aime »

Nouvelle photo du prolongement dans le reportage!

19h52

17-06-2022

Ils ont encore mis Bassin Peel, un jour, ils comprendront!!

3 « J'aime »

Citation intéressante dans l’article de La Presse…

« Pour assurer la mobilité à Montréal, tous les efforts comptent. Voir le résultat final ici, c’est vraiment très impressionnant. […] Ça augure bien pour le reste des projets : la ligne bleue et, éventuellement, la ligne rose. »

« On aime dire qu’on a construit un prolongement ici. On a quand même construit 1,5 km de tunnel », a lancé la directrice générale par intérim de la STM, Marie-Claude Léonard.

La ligne orange aura bientôt droit à son « mini-prolongement » :

Garage Côte-Vertu

2 « J'aime »

J’en reviens pas qu’on dise ENCORE “on attend après les études…” . Pour payer qui? Pour que Marcel Joe Blo dise pour la 56ième fois que prolonger jusqu’à Bois-Franc aurait dû être fait y’a 20 ans ? C’est ridicule !!!

4 « J'aime »

Et ça c’est pour 1 km vers une destination explicitement identifié et non-modifiable. Imaginez le segment de l’Est.

3 « J'aime »

Poirier/Bois-Franc, oui c’est bien, mais je croise les doigts qu’on ira plus loin. (prolongement jusqu’à Blvd.Gouin et Laval)

2 « J'aime »

40 ans pour 5 stations, c’est 8 ans d’études par station… Je suis sûr que je gouvernement voudra explorer les possibilités (ça lui donnera du temps).

1 « J'aime »

En fait je crois que les études c’est pour après Bois-Franc jusqu’à Laval. Il semble y avoir consensus autour du tunnel pour lier au REM mais il reste des détails à finaliser.

6 « J'aime »

They could’ve dropped a couple of TBMs in there while that pit at Thimens was wide open to the sky… ¯\(ツ)

1 « J'aime »

Est-ce que ça veut dire que les deux projets seront développés en parallèle? J’avais cru comprendre que l’ARTM étudiait encore l’idée de combiner le prolongement Bois-Franc et la ligne de Laval dans un seul mode et un projet.

2 « J'aime »