Gare Montréal-Ouest - améliorations (2023)

J’ai moi même posté plusieurs cartes à travers les années. J’ai plusieurs versions d’une ligne qui fait le tour de la montagne par le nord sur mes propres cartes. Plusieurs de tes idées rejoignent les miennes. Tes lignes mauve et rose sont virtuellement identique à celles qui apparaissent sur plusieurs de mes cartes. Ta ligne jaune a plusieurs différences notable, dont le fait qu’elle revient vers la ligne verte pour faire une correspondance plus au sud. Personnellement, je met le terminus à l’Hôpital Général de Montréal. J’ai toujours représenté côte des neiges comme étant une ligne à part entière. Le problème avec ces visions, c’est que c’est probablement trop couteux. Juste sur cette carte, on a 3 lignes a 10 billions chaque et des prolongements a 1 billion le kilomètre. Ça fait très cher.

On s’éloigne du sujet. Est-ce qu’il y a un thread sur lequel on pourrait discuter de cela?

2 « J'aime »

Tu n’as pas lu sous le screenshot :stuck_out_tongue:

1 « J'aime »

Je ne suis pas d’accord avec la plupart de ces points.

Yeah, m’a noté! (:stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:)

2 « J'aime »

Je suis assez fortement en désaccord pour NDG. La ligne 105 qui relie les gares Vendôme et Montréal-Ouest est chroniquement surchargée depuis des années. De toute évidence, il y a une très forte demande pour ce type de déplacements que Exo pourrait facilement combler. L’achalandage de ces deux gares est par ailleurs impressionnant, surtout si on compare à Lucien-L’Allier. Cette ligne a d’ailleurs le potentiel de remplacer la navette de l’université Concordia qui sert à rejoindre ses deux campus. Je vois plusieurs déplacements potentiels qui pourraient passer par Exo avec une meilleure fréquence.

6 « J'aime »

En fait, le train est le parfait mode de déplacement pour les usagers de ces quartiers. C’est plus rapide que l’auto et beaucoup plus confortable.

Les gares Canora et Mont-Royal étaient très achalandées avant la fermeture de la ligne DM.

2 « J'aime »

Pictures from today. I like how they’ve reinterpreted the forms of the original station building.

15 « J'aime »

Sid Lee Architecture on Instagram: "Chantier de la Gare Montréal-Ouest"

14 « J'aime »

It’s great that Sid Lee is doing the architecture of this station. RTM’s branding to exo was done by Sid Lee so it’ll be interesting to see how they implement exo’s brand into this station!

Here’s the document regarding the station, and it goes in a lot of depth of everything, including the lighting, plants, floor plans of building, and more:

7 « J'aime »

Not to be that guy (again), but they could’ve spent a hell of a lot less and covered both platforms end to end.

2 « J'aime »

12 « J'aime »

I hope they repaint the covering on the platforms to black posts which will go with the new building and exo’s branding more than the old AMT blue:


At Vendôme they didn’t seem to repair these old coverings and a few feature the old signage still

5 « J'aime »

According to Exo’s Programme des immobilisations 2023-2032, there are plans to replace the old platform accesses at Vendôme.

If those buildings are at the end of their lifespan, then it’s pretty safe to assume that all the platform accesses and/or tunnels at stations from Lachine to Beaconsfield also need replacing.

Based on their track record I’m not convinced they’ll be updating the signage anywhere soon unless they’re planning a big rollout. At Vaudreuil for example, the new platform has new signage, but the old one still has some test signage they put up just after the Exo name was introduced.

Getting off track, but the STM isn’t much better at it. Dorval is like a little signage museum, featuring bus lines like the 221 and trains to Rigaud, which both stopped existing over 10 years ago. There’s lots of homemade signs too.

This one looks like a snap frame, so it’d be really easy to update.

8 « J'aime »

The last one is identical to the signs at Bonaventure metro station, same beige colour with black top portion and arrow. They have updated ones but this one is very dated and still used:

Going back to exo though, I wish they actually put more effort like the STM does when they renovate stations, don’t half-ass it, go all in and change all the signage.

4 « J'aime »


16 « J'aime »

16 « J'aime »

Photos prises depuis le train vers Saint-Jérôme. Pas les plus belles photos, mais difficile de faire mieux quand les vitres sont sales:

7 « J'aime »

Sorry to sound negative again, but when will we figure out that the dense core of a major metropolis is deserving of more than what amounts to whistle-stop rural train stations? We should be running shorter, more frequent trains, and platforms at every urban and suburban station should be covered from end to end. You already know my opinion about level platform boarding… Lol

18 « J'aime »

Une meilleure

Je reviens d’un séjour en Europe, dont dans un pays considéré en voie de développement, je n’avais jamais réalisé à quel point on est en retard dans le domaine ferroviaire. Je veux des trains partout maintenant !

13 « J'aime »

It’s okay lol. Even if it has been said, it needs to be repeated and repeated again. Exo and all the other “commuter” railways on this continent are embarrassing.

5 « J'aime »